Yoga for stramme skuldre

Jeg starter opp med en yoga bloggserie som publiseres hver mandag og linkes til Yoga i Rosendal. Temaene blir relevante utfordringer jeg ser forekommer i klassene. Dette skal være nyttig og gøy. Det kan hende det blir utfordrende, men bruk tid, tålmodighet og pusten, så klarer du deg bra!

Legg deg gjerne til her for å følge med bloggen fremover.

Samtidig legger jeg til yoga- filosofi og sitater, samt artikler til inspirasjon i innleggene.

Det er mange grunner til at folk gjør yoga. Det strekker kroppen, forbedrer balansen, gir en avslappet kropp, er god trening, forbedrer pusten, får i gang sirkulasjon og vi blir bedre kjent med kroppen. Men med en jevn praksis vil du merke at yoga tilbyr mer. Det kan redusere stress, gi deg kontakt med deg selv, roe ned tankene, gi økt selvtillit og selvrespekten og gjøre det lettere å ta riktige valg for deg selv. 

Ønsker du tips innenfor et tema eller yogaøvelse? Jeg hører gjerne fra deg, legg igjen en kommentar!

I dag ser vi på stramme skuldre. Noen som kjenner seg igjen?

Paschim Namaskarasana - Reverse Prayer

Paschim Namaskarasana – Reverse Prayer

“Do your practice and all is coming.” ~ Sri K Patthabi Jois

Det er noen sannheter i det. Ingenting kommer av seg selv. Vi må trene og øve for å bli bedre på noe. I mine klasser erfarer jeg stivhet i skuldrene som en generell utfordring.

Løsne opp stive skuldre ellers kan du får problemer!

Vi sitter mye foran data`en og vi tøyer overkroppen og armer for lite. Vi jobber kun foran oss, aldri bak. Musklene blir korte og mister fleksibiliteten. Ulempene kan være endring i fysikken, opprinnelig rette skuldre trekker seg forover. Nakken får feil belastning. Det kan resultere i ubehag og smerter i rygg og nakke og nedover armene, som igjen kan gi hodepine. Vi kan få kortere pust siden vi ikke åpner opp brystet, skuldrene har en tendens til å henge fremover når henda er på tastaturet. Irriteres kroppen over for lang tid uten lindring eller endring i stillingen kan det forårsake kroniske muskelplager og betennelser.

Men fortvil ei! Det finnes gode råd, løpet er ikke kjørt!

Practice (refer to Sutra I.12 and I.13) becomes strong and unshakeable when it is constantly nourished by these four important qualities:

  1. length, duration, endurance (dirgha-kala)
  2. continuity, perseverance, non-interruption (nairantarya)
  3. actions that are positive, fair and honorable (sat-kara), or a devout attitude
  4. confidence, zeal and enthusiasm (adara)

Kort oppsummert så blir vår praksis sterk og stødig om vi gir det tid, kontinuitet, har en hengiven holdning og iver, og bruker vår selvtillit.

Her er noen yogaøvelser du kan prøve deg på. De hjelper deg å åpne opp og strekke skuldrene. Øvelsene har også mange andre fordeler og kan også hjelpe til med å åpne opp og få igang sirkulasjon andre steder i kroppen (flere øvelser i innlegget åpner også bryst, underarm/ sidene av brystet, legg og hoftebøyer). Fokus i dette innlegget er skuldrene.

Finn deg noen øvelser, (du trenger ikke mestre alle!) som vist under og sett av 10 minutter hver dag for å jobbe med dette partiet. Hold stillingene i 5 lange innpust og og 5 lange utpust.

Der du starter er godt nok, det er det kroppen din klarer akkurat nå. Finn tålmodigheten i deg selv og ta hensyn. Så vil du merke at dette gjør deg godt.

Slutt å lag unnskyldninger og bortforklaringer og legg bort stoltheten; Jeg er altfor stiv og støl…Yoga hjelper ikke likevell…Yoga er ikke noe for meg…Har ikke tid….etc. Følgende sitat treffer nok:

Body not stiff, mind stiff. Sri K Patthabi Jois

Namaste. Signe

Bli med på yogahelg i Rosendal 18-19/3 mars, fortsatt ledige plasser. En helg med yoga, pust, ro, nye mennesker, god mat, magisk natur, giveaways og en innholdsrik goodiebag til de 20 første påmeldte. Sikre din plass nå! Mere info HER

Adho Mukha Svanasana- Downward-Facing Dog, Gomukhasana arms, Cow Face Pose arms, Reverse Prayer, yoga, prayer pose, yoga i rosendal, signe schineller, yoga signe schineller, run & relax, yoga retreat, yoga med signe, manduka, lumi yoga,

Gomukhasana arms- Cow Face Pose arms

Adho Mukha Svanasana, Downward-Facing Dog, yoga, prayer pose, yoga i rosendal, signe schineller, yoga signe schineller, run & relax, yoga retreat, yoga med signe, manduka, lumi yoga,

Adho Mukha Svanasana- Downward-Facing Dog

Ardha Pincha Mayurasana- Dolphin pose yoga, prayer pose, yoga i rosendal, signe schineller, yoga signe schineller, run & relax, yoga retreat, yoga med signe, manduka, lumi yoga,

Ardha Pincha Mayurasana- Dolphin pose yoga

Uttanasana- Standing forward fold Ardha Pincha Mayurasana, yoga i rosendal, signe schineller, yoga signe schineller, run & relax, yoga retreat, yoga med signe, manduka, lumi yoga,

Uttanasana- Standing forward fold

Uttanasana- Standing forward fold Ardha Pincha Mayurasana, yoga i rosendal, signe schineller, yoga signe schineller, run & relax, yoga retreat, yoga med signe, manduka, lumi yoga,

Uttanasana- Standing forward fold (modifisert, bøyde knær)

Uttanasana- Standing forward fold Ardha Pincha Mayurasana, yoga i rosendal, signe schineller, yoga signe schineller, run & relax, yoga retreat, yoga med signe, prasarita padottanasana, prasarita padottanasana c, manduka, lumi yoga,

Prasarita Padottanasana C- Wide- legged forward bend

Crescent Lunge, signe schineller, yoga i rosendal, run & relax, yogam yoga med signe, lumiyoga

Anjaneyasana- Crescent Lunge

Ustrasana- Camel Pose Uttanasana- Standing forward fold Ardha Pincha Mayurasana, yoga i rosendal, signe schineller, yoga signe schineller, run & relax, yoga retreat, yoga med signe, manduka, lumi yoga,

Ustrasana- Camel Pose Uttanasana

yoga, prayer pose, yoga i rosendal, signe schineller, Parivrtta Parsvakonasana- Revolved Side Angle Pose modified, yoga signe schineller, run & relax, yoga retreat, yoga med signe, manduka, lumi yoga,

Parivrtta Parsvakonasana- Revolved Side Angle Pose

yoga, prayer pose, yoga i rosendal, signe schineller, Parivrtta Parsvakonasana- Revolved Side Angle Pose modified, yoga signe schineller, run & relax, yoga retreat, yoga med signe, manduka, lumi yoga,

Parivrtta Parsvakonasana- Revolved Side Angle Pose

yoga, prayer pose, yoga i rosendal, signe schineller, Parivrtta Parsvakonasana- Revolved Side Angle Pose modified, yoga signe schineller, run & relax, yoga retreat, yoga med signe, manduka, lumi yoga,

Parivrtta Parsvakonasana- Revolved Side Angle Pose (modifisert med kne nede)

Dhanurasana- Bow Pose, yoga, prayer pose, yoga i rosendal, signe schineller, yoga signe schineller, run & relax, yoga retreat, yoga med signe, manduka, lumi yoga,

Dhanurasana- Bow Pose

Urdhva dhanurasana sirsasana- Upward bow headstand pose, yoga, prayer pose, yoga i rosendal, signe schineller, yoga signe schineller, run & relax, yoga retreat, yoga med signe, manduka, lumi yoga,

Urdhva dhanurasana sirsasana- Upward bow headstand pose

 Vipararita virabhadrasana- Reverse Warrior, yoga, prayer pose, yoga i rosendal, signe schineller, yoga signe schineller, run & relax, yoga retreat, yoga med signe, manduka, lumi yoga,

Vipararita virabhadrasana- Reverse Warrior

Salabhasana- Locust pose

Salabhasana- Locust pose

Klær: Run& Relax  Matte: Manduka – Lumiyoga

Bli med på yogahelg i Rosendal 18-19/3 mars, fortsatt ledige plasser. En helg med yoga, pust, ro, nye mennesker, god mat, magisk natur, giveaways og en innholdsrik goodiebag til de 20 første påmeldte. Sikre din plass nå! Mere info HER

3 thoughts on “Yoga for stramme skuldre

Leave a Reply