Vegansk pålegg eller dipp- Superlett!

Healthy food, healthy living, kombucha, fermentert drikke, fermentert mat, fermented food, fermented drink, norgesglass, retrokjøkken, retro kitchen, signe yoga, vegan, vegn food, vegan lunch, vegan dipp, yoga I Rosendal, signe yoga, on my table, clean eating, Rosendal restaurant, Rosendal food, lev sunt, Healthy food, healthy living, kombucha, fermentert drikke, fermentert mat, fermented food, fermented drink, norgesglass, retrokjøkken, retro kitchen, signe yoga, vegan, vegn food, vegan lunch, vegan dipp, yoga I Rosendal, signe yoga, on my table, clean eating, Rosendal restaurant, Rosendal food, lev sunt,

Jeg holder meg til en mest mulig plantebasert kosthold. Kjenner på samvittigheten min,  dyrevelferd, helse og miljø at jeg tar en skritt i riktig retning. Jeg har lest meg opp og sett dokumentarer som jeg tidligere har unngått. Som var for smertefulle å se, så jeg lot være. Helt inntil for ett år siden. Da var tiden inne for å se og forstå hva som skjer rundt om i verden, også Norge, innen matproduksjon som involverer dyr. Det har blitt en industri der penger går foran dyrevelferd. Dyrene lider fordi forbrukeren vil ha billig mat. Jeg tror på kunnskap om industrien og det som skjer i lukkede anlegg og informasjon om hvor maten er fra. Kanskje du vil prøve en dag eller to i uken der du spiser plantebasert?

Kanskje du vil se en dokumentar om mat, sykdom, helse og produksjon av mat som kommer fra dyr? Se What the health!

Det finnes så mye god mat man kan lage. Mat som metter, smaker, styrker og som føles bra! Det trenger ikke å være spesielt avansert, dyrt eller tidkrevende.

Vi du starte med noe enkelt? Prøv denne paprika baserte dippen/ pålegget.

Rask lunch i en fei. Sunt, godt og plantebasert!

Du trenger:

4 store røde paprika

Olje til pensling

3 ss solsikkefrø

4 soltørkede tomater

0,5 ts chiliflakes

3 ss kaldpresset olje

S & P

Gjør slik:

1) Forvarm ovnens grill på medium. Dekk en ovnsplate med bakepapir.

2) Skjær paprika i grove skiver. Plasser dem på platen med yttersiden øverst.

3) Pensle med litt olje. Grill i ca 15 minutter eller til skinnet er brent.

4) Legg paprikaen i en lufttett beholder, kjøl og riv av det brente skinnet.

5) Legg paprikaen, soltørket tomat, solsikkefrø, olje, salt, pepper og chili.

6) Kjør til en jevn pure.

Server med pita, baguette, brødskive eller som dipp til rå grønnsaker.

God mat med god samvittighet.

Signe

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *