Uro- Stå i det- Stress ned

IMG_9215

Uro. Rastløshet. Vi har alle kjent på dette.

Det kommer og går i hverdagen. Vi kan ikke unngå det. Det er kroppen som sier fra. Den gjør bare jobben sin.

Forleden trengte jeg en pause. Gradvis over tid bygget det seg opp en indre uro, stress på innsiden. Vanligvis ville jeg kastet med over sosialemedier som flukt, men kjente på at jeg trengte ro og stillhet. Kroppen gav klar signal. Jeg mediterte i en time og tårene trillet. Visste ikke helt hva som skjedde, men det var utløp for noe, der jeg satt tilstede, helt og holdent. Det var forløsende og gav en sterk følelse av “lys” innvendig. Som om en rullegardin gikk opp og solstrålene traff meg. Men det var vanskelig også, jeg måtte bare bli i det.

Først etterpå kjente jeg på følelser som ble tydlige. Det var spesielt. Uroen forsvant. Jeg har tidligere hatt all verdens avledningsmanøvre for å slippe å kjenne etter hav som rører seg innvendig, og det har tatt tid å komme hit jeg er idag. Jeg kjenner meg modig, sterk, samtidig sårbar, fordi jeg tørr å føle det jeg føler, forstå følelsene og sette ord på de.  Ikke minst skrive om de.

Jeg valgte å dra alene til fjells. Ikke for å flykte men for å være! Til en hytte uten dekning. Sekken inneholdt bjørkeved, appelsiner, hjemmelagd brød, stearinlys, te, kamera, lesestoff, røkelse og varme klær. Det var alt jeg trengte.

For mange år siden var JEG den som lo av folk som mediterte og syntes yoga var teite greier. Jeg ville nok også ha sett på dette innlegget som tøv og fullstendig uinteressant. Jeg var på den tiden en usikker sjel og ante ikke hva følelser var. Jeg var aldri tilstede i meg selv og rømte alltid fra alt som var ubehagelig. Min selvtillit var på topp, men selvfølelsen var på bunn. Fasaden lurte alle, inkludert meg selv.

Dette skjønte jeg ikke da. Det gjør vondt å skrive dette, og kjenne på hvor lite tilstede og uærlig jeg har vært i meg selv. Hjulpet og inspirert alle andre, satt andres behov foran mine. Jeg har smakt på konsekvensene. Det har vært mye stress & uro i kroppen. Jeg søkte i mange år etter svar utenfor meg selv, brukt tusenvis på alternativ behandling, blitt satt på dietter og tabletter. Det gav meg fokus en stund bort fra uroen, men uroen vendte tilbake. Løsningen lå ikke utenfor meg selv, men i meg selv. 

Jeg har blitt frarådet yoga av en av mine nærmeste, blitt fortalt at det kan ha negative innvirkninger på meg. Gud var løsningen på alle problemer. Jeg trodde på dette og kjente på skam (skam som ikke var mitt!) og skuffelse (over å skuffe noen andre) når jeg gjorde yoga. Men så tok jeg et valg og gjorde det JEG ville og det JEG følte var rett for meg. Jeg dro til India og utdannet meg til yogainstruktør. Jeg er så glad for dette valget.

Yoga har vært en reise. I meg selv. Om meg selv. 

Jeg har måttet gjennom mye for å komme dit jeg er idag. Jeg velger å gjøre anger om til takknemlighet. 

 Følelsene er kroppens språk. Dette språket er viktig å forstå for å være hel. Jeg er fra et hjem der vi ikke lærte å snakke om følelser eller vanskelige ting. Det vi lærer tidlig følger med oss videre i livet har jeg fått erfare på godt og vondt.

Men hva gjør du når du kjenner uro? Hvordan du takler det er avgjørende for om uroen forsvinner eller om den bare avledes …for så å dukke opp igjen i en ny runde, gjerne økt i grad.

Når vi kjenner uro/ stress, ubehag, får vonde følelser, tanker eller kroppslige reaksjoner vil hjernen vår raskt dempe ubehaget. Vi blir i kampmodus, klar til angrep, det sympatiske nervesystemet slås på. Vi er plutselig i alarmberedskap (fight or flight) og stresshormonene vi har har naturlig i kroppen øker.

Så vi gjør det vi kan for å dempe uroen med våre innøvde avledningsteknikker og reaksjonsmønstre, isteden for å være tilstede i kroppen, kjenne på hva kroppen forsøker å fortelle deg. Vi shopper, spiser (selv om vi ikke er sultne), tar “et glass” for mye, er på sosialemedier, spiller spill, ser på tv, jobber (livet av oss), trener (overdrevet). Vi flykter fra uroen. Vender fokuset på annet enn oss selv.

Det er så mange følelser som kan dukke opp, noen klarer vi å identifisere, andre ikke. I en ubehagelig eller utfordrende situasjon er det lett å kjenne på angst, skam, utilstrekkelighet, skyld eller sinne. For mange uhåndterte eller uidentifiserte følelser kan svekke konsentrasjonen, gi utslag i kroppslige plager som betennelser, muskelsmerter, hodepine, dårlig fordøyelse, dårlig pust og gjøre deg utbrent og tom (en sånn vakuum følelse som gjør deg passiv). Det kan også gjøre deg negativ, kritisk, nedstemt og pessimistisk. Ja, listen er lang.

Vi har det ikke bra inni oss, og det får ringvirkninger for den vi er, hvilke valg vi tar, hvordan vi er mot oss selv og andre.

Det er en sammenheng mellom tanker, følelser, kropp og atferd. Hvis du kan kjenne på positive følelser som glede, iver, interesse, nysgjerrighet og takknemlighet kjenner man letthet. Disse følelsene har vi når vi har det bra og er i balanse. Balanse bringer oss til det parasympatiske nervesystemet, kortisol (stresshormon) synker og vi klarer å være i øyeblikket.

Yoga hjelper oss å være tilstede i nuet, tilstede i kroppen og pusten. Og da er vi også åpne for å registrere følelser som dukker opp og lytte til det som skjer inni oss. Du kan også ligge helt avslappet på gulvet og kjenne pusten. Dype innpust og utpust. I begge tilfeller kan det være en fordel at det er ro i rommet du er. Da slipper du å miste fokuset og vende utover, når hensikten er å vende utover.

Dr. Sara Gottfried (kan sine saker om negativt stress)  sier dette: Put on your tiara. Seriously. Then tell your family it’s Tiara Time and you’ll be back to help them with homework or that broken shower head soon. Take 15 minutes to relax, lower your heart rate, and tell your brain to ease back on the cortisol it’s pumping through your system. Yoga, meditation, or simply deep breathing are all excellent and proven ways to de-stress quickly during this time.

Se også Dr. Gottfrieds foredrag om stress, hormoner og stressløsninger. Den varer over en time, sett på te og finn frem et pledd!

Og her er et utdrag fra en artikkel om kunsten å si stopp og redusere stress. I artikkelen finnes også fire grunnleggende spørsmål du kan stille deg selv om du vil ha endring! Hele artikkelen ligger vedlagt i en link lengre ned i dette innlegget.

“Ved å stille deg selv spørsmål kan vi bli mer bevisst hva som fremkaller stress, bli kjent med egne reaksjoner og lære oss å snakke med oss selv på en annerledes måte.

Det er mulig å lære seg å bli optimist. Man må seg mål og trene på å tenke positivt slik at man kan utnytte muligheter fremfor å fokusere på hindringer.

Når vi møter utfordringer, er det lett å tenke «Alt er håpløst, jeg får ingenting til. Jeg er så dårlig til dette, skulle ønske jeg hadde større selvtillit.»

Negative følelser kommer ofte fra negative tanker. Tristhet og depresjon kan komme av tap, frustrasjon av uoppfylte forventninger, angst og panikk av fare, skyldfølelse av tanken om at du er ond eller slem, og sinne av urettferdighet. Tankene og opplevelsene kan være forvrengte og urealistiske selv om du er overbevist om at de er riktige.

Følelsene kan endres hvis vi tenker annerledes.

Les artikkelen her 

Jeg vil dedikere dette innlegget til Cecile J. En støttespiller og viktig person i mitt liv som fikk meg til å lande i meg selv. Takk.

Litt ærlighet på en onsdag. Kanskje du kjenner deg igjen?

Legg gjerne igjen en kommentar.

Signe

_DSC7428  _DSC7478

_DSC7492_DSC7497  IMG_9199

10 thoughts on “Uro- Stå i det- Stress ned

  1. Godt skrevet fordi det er ærlig, og jeg kjenner meg igjen. Å miste balanse er krevende. Like krevende å gjenoppdage balanse. Når en klarer det, er det så levende i kropp og sjel. Men i noen faser på veien trenger man en inspirator.
    Hadde ønsket meg en workshop m meditasjon og yoga – med dette som tema❤🙏🏻

  2. Tack för ett jättevackert inlägg! Just vad jag behöver höra just i dag, där jag gick och kände på oro och stress i mitt liv. Och som jag aldrig tycks komma til rätta med. Så fint formulerat och så mycket bra information! Tack för att du delar med dig av din resa. Drömmer om att en dag kunna komma på yogakurs hos dig 🙂

    • Svarte dig på email, men har fått noen feilmeldinger, svarer her også!

      Betyr mye for meg å nå ut når jeg endelig tørr å å eie fortiden, ikke skamme meg om skam, våge å vise meg sårbar og dele med dere!

      I løpet kommer et innlegg om Sorg og det å tørre å vise og kjenne på det.

      Ha en finfin dag. Kram från Rosendal!

  3. Kjenner meg så igjen, takk og lov for å ha yoga i livet mitt. Hver gang uroen kommer ruller jeg ut matta mi, puster litt og gjør min yoga, så skinner plutselig sola igjen. Takk for ærlighet, man går jo rundt og tror man er den eneste som har det sånn. Og sosiale medier viser jo bare det perfekte i alles liv. Takk Signe <3

    • Tusen takk til deg også.

      En liten kommentar. Men en stor kommentar.

      Betyr mye for meg å nå ut når jeg endelig tørr å å eie fortiden, ikke skamme meg om skam, våge å vise meg sårbar og dele med dere!

      I løpet kommer et innlegg om Sorg og det å tørre å vise og kjenne på det.

      Ha en finfin dag.

Leave a Reply