Kroppslige smerter kan komme av hverdagslige vaner. Prøv yoga!

yoga, yogapose, run and relax, run & relax, signe yoga, signe schineller, yoga med signe, yoga rosendal, yoga rosendal signe, yogaklær, yogatights, yogaeverydamnday, yoga pose, asana, yoga holbæk

Yoga-bh og yogatights fra Run & Relax.

Natarajasana. En yogastilling, en asana. Utenkelig for ett år siden. Ryggen min var så stiv.  Jeg ble fort uvel og svimmel ved bakoverbøyninger. Jeg brukte ikke fleksibiliteten i ryggen noe særlig, så den forsvant. Jeg har hatt den, så jeg gjorde et forsøk på finne tilbake til den. Etter en reise i Varkala, India hjalp dyktige Joseph Konnoth meg. Han utfordret meg. Jeg tok utfordringen. En dag rakk jeg så vit min tå bak ryggen i en krevende stilling. Det gav blod på tann. Jeg hadde ikke klart det alne. Jeg trengte en dytt! Takk Joseph! Veien har vært seig og lang, men i prosessen har jeg utforsket meg selv og mine grenser. Veien har vært viktigst, ikke selve øvelsen!

Denne øvelsen krever åpenhet i skuldre, bryst armer, hoftebøyer og ryggen. Jeg øver meg og fremgangen er sakte men sikker. Jeg har vært rammet av “data kroppssyken” etter mange år foran skjermen.  Jeg måtte ta en pause fra skriving på tastatur, punktum. Derfor stille fra bloggen, beklager! Jeg måtte fjerne årsaken til smerter og betennelser. Jeg måtte innse fakta og hva som lå bak. Men etter en pause har jeg innsett at man må gjøre alt med måte. Sove, spise, taste på tastatur etc. Om ikke blir det ubalanse.

Bildet under viser hvordan overdreven/ daglig bruk påvirker fysikken vår. Mer om dette kan du lese her Fotokred: Dr. Kenneth Hansraj/Surgical Technology International

Tøying. Tålmodighet. Pust. Aksept. Respekt. Alle viktige faktorer for en sunn kropp, sjel muskulatur og sinn. Yoga er et godt redskap å ha i hverdagen. Det er viktig å holde kroppen i bevegelse. Og balanse.

Ofte hører jeg folk bruke sin stølhet som grunn til å ikke prøve yoga. “Jeg er så støl, får ikke henda til knærne en gang. Jeg klarte det jo når jeg var yngre”. Hvis dette er tilfellet og du er i 20 årene….hvor er du da om 5 år om du ikke tar i bruk kroppen din og prøver å mykne opp, om ikke bare litt! Vi blir ikke yngre. Og med alder kommer fordeler og ulemper.

Kroppslig sett, mister det vi ikke bruker eller tar vare på. Kroppen skal ta oss med gjennom livet, hver eneste dag. Hver og en av oss, utstyrt med vår helt unike fysikk, kropp, hode, utseende, personlighet. Hvorfor bruke tid på å klage over den? Aksepter den. Bli kjent med den og dens grenser og muligheter. Du kan ikke sloss mot den, du kan ikke få en annen kropp. Ta i bruk det du har! Det vi har fått ved fødsel er vårt utgangspunkt. I barndommen utforsker vi gjerne kroppen, vi er spenstige, lekne, myke og spontane. Vi tar den for gitt. Men kondisjon, styrke, lungekapasitet, til og med minnet må trenes for å forbedres og vedlikeholdes. Det samme gjelder fleksibiliteten.

Når jeg var ung klatret vi i trær, løp i skogen og bygde hytter. I fritiden var vi aktive…i tillegg til engasjement i idrettslag. EDB (elektronisk data behandling) var kun et valgfag på skolen. Husker jeg valgte TOUCH metoden foran EBD, for hvar var vel viktigeheten av EDB?!?!? De aller færreste hadde PC hjemme, og hvis de hadde, kan jeg love deg at den var stor! Internett var fremtiden, sa de, det var ikke særlig realistisk på den tid. MYE har skjedd siden. Det siste tenkelige var å ha plass til en mini PC i lomma/ veska, som de fleste av oss har i dag.Og det skaper problemer. Vi er på jobb langt over arbeidstid….og vi surfer på nett for å følge med på det som skjer, uten at det nødvendigvis gjør oss godt.

Selv om vi er utstyrt med kroppen vi har, forskes det på hvordan fysikken vår endres i takt med bruk av smart telefon og lange arbeidsdager på kontoret foran pcen. Vi sitter krummet fremoverlent. Hodet er tungt, og fremoverlent mot skjermen, enda tyngre. Skuldrene krummes gjerne fremover for å skrive på tastaturen. Og vi sitter litt for lenge om gangen.

Er du en av de som har hatt vondt i nakke, rygg eller skulder i det siste? Kanksje du sitter for lenge om gangen på kontorstolen, eller gjør den samme bevegelsen over lengre tid dag ut og dag inn. Tenker at du burde bevege deg, men jobben og deadlines prioriteres? Da vil nok kroppen si fra. Smerter og betennelser oppstår. Kroppen gjør opprør. Mange tar en pille for å dempe smertene. Det hjelper ikke å ta en pille hvis årsaken til smerten introduseres daglig. Er det ikke logisk? Kroppens signaler må tas på alvor..

Prøv å beveg deg. Prioriter det! Dag ut og dag inn foran skjermen, smartphone eller data kan kan sette spor i kroppen. Kom deg ut av den onde sirkelen om at arbeid og jobben er viktigst.

Du og din helse er faktisk viktigst!

Og dersom du vil åpne opp hofter, rygg, bryst og skuldre kan du se på denne linken. Prøv deg frem. Utforsk din kropp. Tørr å strekke deg litt lengre. Kanksje med tiden vil du nå lengre enn du trodde!

Namaste!

Signe

Ps. Ønsker du nye yogaklær, bruk kode signe20 . Det gir det 20% rabatt på første bestilling hos Run & Relax. Helt ny kolleksjon ute nå! Der finner du avbildet antrekk.

One thought on “Kroppslige smerter kan komme av hverdagslige vaner. Prøv yoga!

Leave a Reply