Komme seg gjennom vintermørket

Vinterdepresjon, vintermørket, winter depression, råd i vintermørket, kom deg gjennom vinteren, terapilampe, lysterapi, SAD, vinteraktiviteter, winteractivities,

Lyset. Det er noe med lyset og varmen. Det gjør noe med oss. Mer enn vi tror. Vi merker det gjerne så fort det mangler.

Noen liker vintermørket. Andre ikke. Men det handler mer om å like eller ikke. Vinter depresjon, Sesongavhengig depresjon (SAD) er ingen nyhet for de som bor i Nordlige land.

Tilstanden SAD skyldes en biokjemisk ubalanse grunnet manglende sollys. De viktigste symptomene er tretthet, utmattelse, et ønske om sukkerholdige matvarer, manglende entusiasme, tristhet, tap av selvtillit, irritabilitet og manglende lyst til sosialt samvær.

Personlig merker jeg bare at energinivået synker. Og jeg lengter etter sommerens varme, lange lyse dager, glødende solnedganger og grytidlige soloppganger. Men for andre har altså vintermørket konsekvenser. Sliter du? Aksepter det! Ikke fornekt det. Det som er er, men det er mye man kan gjøre for å forberede seg og for å komme gjennom!

Her er noen gode råd for vintermørket.

Vær bevisst på situasjonen! Godta at det er utfordrende. Og ta det derfra.

Oppsøk hjelp Er vintermørket for tøft oppsøk hjelp! Vær ærlig med deg selv. Trenger du hjelp er det hjelp å få.

Ull Kle deg godt. Hold varmen. Senk skuldrene. Kanskje kjøpe deg en ny favoritt strikkegenser. Eller som jeg gjorde, så noen til å strikke en til deg!

Tid for te Kjøp inn rikelig med te. Kjøp inn en ny favorittkopp. Eller lag din egen, jeg har lagd den grønne avbildet under.

Ut på tur Være masse ute på sommeren, fyll på batteriene. Tilbring tid ute om vinteren også. Få opp pulsen, kjenn endorfiner, få opp varmen og fyll på med dagslys. Kanskje ta deg en lufte tur i lunchen? Planlegg og prioriter. Ikke lag unnskyldninger. Regn, vind og snø er ingen unnskyldning. Frisk luft og vær gjør deg godt. Kle deg! SMIL!

Innendørsaktiviteter  Unngå å bli sittende inne i mørket og kulden, for da blir du lett apatisk og tiltaksløs. Når du trener, aktiveres mange hormoner, som gir en oppkvikkende opplevelse, etterfulgt av en opplevelse av deilig avspenning. Så er det godt å møte nye mennensker, Meld deg inn på treningsstudio eller på andre innendørstilbud; klatring, yoga, bootcamp, helsestudio, gruppetimer el. dansekurs?

Puss opp Mal om et rom, ommøbler eller fresh opp et rom du har hatt lyst til! Følg Signes Signatur for inspirasjon!

Se og bli sett. Ikke la mørket holde deg inn på kveldene. For kveldene er laaaaange og det er legg å sette seg ned foran sofaen. Bruk hodelykt og refleks. Kom deg ut.

Podcasts Fyll opp tiden til og fra steder eller mens du jobber. Lær noe, smil av noe, la deg underholde så mye som mulig. Her er 4 podcasts du kan høre på i vintermørket. Her er en podcast om hvordan vintermørket påvirker oss.

En god bok forslag.Finn frem boka du skulle ha lest for lengst. Kjøp noen nye. Her er noen

Eksisterende lys Sett pris på det lille lyset som er! Se det, det er der. Vær takknemlig for det.

Kunstig lys Skaff deg en lys terapilampe eller en dagslyslampe som gir det en følelse av dagslys. Se årets best i test lamper her.

Levende lys Hamstre levende lys! Kubbelys, telys, duftelys. Tenn morgen og kveld. Skap stemning, kos og hygge.

Stemningslys Heng opp julestjernen, julestaken og lysende girlandere litt tidligere, og ta det ned litt senere. La det vaaaaare!

Søvn Få nok søvn. Få god søvn. Drikk te/ kaffe uten koffein før leggetid, sørg for å ha en god dyne, bruk ørepropper om du er varsom for lyd, invester i en god hodepute. Kanskje et elektrisk varmeteppe er en ide? Legg deg i tide. Lag gode rutiner.

Tenn bål. Knistrelyder fra en glødende bål gir ro, påfyll og varme. Finn trygge bålsteder der du kan bruke aktivt! Ta med noen kubber ved, fyrstikker, sitteunderlag og varme klær.

Melatonin Dagslyset smyger seg gjennom sovende øyelokk og sender signaler til i hjernen om at det er tid for å stanse produksjon av melatonin. Når dette hormonet undertrykkes av sterkt lys, får kroppens celler og organer beskjed om at det er tid for å våkne. Uten morgenlyset kan kroppsklokker og signalene begynne å gå i utakt. Melatonin kan tas tilføres kroppen.

Kosthold Ved å redusere inntaket av mat som inneholder raske karbohydrater, spise ofte og ikke store porsjoner, får du mer overskudd og unngår å bli så trett. Mange synes det er vanskelig å motstå søtsuget. Motstå fristelsen til passive kvelder på sofaen med sjokolade, potetgull, cola og andre søte fristelser. Trøsten og oppstemthetsfølelsen dette gir, er desverre kortvarig og kan gi dårlige følelser i etterkant.

Essensielle fettsyrer 
Tran har mange gode omega-3 fettsyrer, vitamin A og vitamin D. Det hjelper oss å ta opp det lille som er av sollys. Så smører det kroppen innenfra.  Linfrøolje, valnøtter, knust linfrø og linfrøolje, hampfrø, chiafrø og soyabønner er andre plantebaserte måter å få i seg essensielle fettsyrene.

Lag mat Bruk tid på god mat. Finn frem middagsoppskrifter eller bakverk du vil teste. Invitere inn venner, lag stemning nyt maten sammen.

Innstilling Positive tankemønstre om vinteren er knyttet til livstilfredshet, positive følelser og det å søke utfordringer som kan lede til personlig vekst. Inviter inn det gode i ditt liv. Velg bort det eller de rundt deg som tynger deg, tilfører negativ energi og tar energi fra deg.

Ny hobby Kjenner du tomhet eller manglende entusiasme i hverdagen kanskje du kan finne noe du brenner for eller liker å gjøre? En hobby som gir deg inspirasjon, glede, motivasjon og lyst!

Nattfotografi Liker du å ta bilder? La deg fascinere av vintermørket! Jeg tar på min vatterte heldress når det er stjernehimmel. Trenger ikke være ute så lenge. Det ksn fort bli kaldt på hendene. Men opplevelsen å stå under en tindrende himmel og få et motiv man ikke kan se med øyet er utrolig gøy. Bildet i innlegget er et slikt bilde, tatt i Rosendal.

Se vinteren, bruk vinteren Legg merke til og sett pris på de små ting bare vinteren kan gi! Frost, snø, jul, opplevelser, skitur, skøytetur på isen m.m.

Ring ring I en travel hverdag sender vi raske smser og får rask respons. Vi ringer ikke så mye lengre. Vi ringer for info, for en kjapp prat for å avtale eller få svar. Bestem deg for å ringe mer aktivt. Den gode samtalen. Ringe noen du ikke har sett på en stund. Noen du har savna og ikke sett på en stund. Kanskje du kan legge en plan om å ta to slike telefoner pr. uke? Noe å se fram til?

Filmkvelder Avtal filmkvelder hjemme eller på kino. Det er for lett å sette seg ned foran TVen alene…plutselig er kvelden over. Personlig har jeg ikke TV, et valg jeg tok for over 6 år siden.

Ferie Bestill deg en ferie! Noe å se frem til. Kanskje til varmere strøk?

Vinterdepresjon, vintermørket, winter depression, råd i vintermørket, kom deg gjennom vinteren, terapilampe, lysterapi, SAD, vinteraktiviteter, winteractivities, Vinterdepresjon, vintermørket, winter depression, råd i vintermørket, kom deg gjennom vinteren, terapilampe, lysterapi, SAD, vinteraktiviteter, winteractivities, Vinterdepresjon, vintermørket, winter depression, råd i vintermørket, kom deg gjennom vinteren, terapilampe, lysterapi, SAD, vinteraktiviteter, winteractivities, Vinterdepresjon, vintermørket, winter depression, råd i vintermørket, kom deg gjennom vinteren, terapilampe, lysterapi, SAD, vinteraktiviteter, winteractivities,

One thought on “Komme seg gjennom vintermørket

Leave a Reply