Kombucha- Sunt, enkelt, godt.

Kombucha, Signe Schineller, Scooby, Norges glass, Norgesglass, helsedrikk, combucha, rosendal, yoga i rosendal, fementering, fermating, fermented food, fermented drink, fermentert mat, fermentert drikk, god morgen norge, matprat, det glade kjøkken, fitnessbloggen, fitness, helsedrikk, vektklubben, vektklubb, ned i vekt,

Kombucha-te er i vinden om dagen, og selges dyrt i helsekost forretninger. Smaken kan minne om eplesider / sider med et eddikaktig smak. Jeg brygger dette selv på kjøkkenet og serverer til både barn og voksne.

Drikken er ingen nyhet. Allerede for over 2000 år siden i Asia, ble det oppdaget helsebringende effekter. Det kan redusere risikoen for kreft og betennelsetilstander i kroppen. Kambucha inneholder probiotiske bakterier supersunne for tarmen. Den detoxende effekten kan gi renere hud. Kombucha inneholder også vitaminer, antioksidanter og B vitaminer. Og den øker produksjon av hyaluronsyre som smører leddene våre, dette kan være heldig for de med leddgikt.

Lenker ligger vedlagt i slutten av dette innlegget for deg som vil lese mer.

Kombucha-te lager du lett selv og det er billig! Du trenger i hovedsak en startkultur (såkalt scoby), te, sukker, rene glass og litt tidligere brygg (inneholder gjær). Og god hygiene.

Scobyen (symbiotic colony of bacteria and yeast) kan du få av noen som har eller kjøpe på nett.

Den ser ut som en manet som legger seg øverst når du brygger. Ja, det kan være ekkelt for nye øyne. Men har du sett gjæring av brød i mikroskop, vil du nok også bli overrasket. Gjær er levende og jobber seg gjennom ulike prosesser som må til for heving, brygging eller fermitering. Scobyen slipper trådene ned i væsken og er aktiv i begynnelsen av bryggingen. I løpet av denne fermenteringen dannes en ny scoby oppå den gamle. Til å starte med ser det ut som et grumsete lag, som igjen utvikler seg til et geleaktig hvitt lag. Hvis det danner seg grønne eller blåe prikker er scobyen dårlig. Hvite klumper/ prikker er helt ok! Dette nye laget kan rives av moderscobyen etter fermeteringen og brukes rett i en ny brygg.

Ja, det er sukker i dette! Men scobyen trenger sukker i bryggeprosessen. Sukkeret spises opp og omdannes til vitaminer og probiotika. Jo lenger bryggen står, jo mindre sukker vil resultatet inneholde. Sukkerinnholdet i det ferdig brygget vil ligge på rundt to prosent og 0,2 prosent alkohol, på nivå med kefir!

Du trenger:

*1,5 l te – ren svart eller grønn. Merk: Scoobyen trives ikke med kunstige tilsetningssmaker det kan ødelegge for fermenteringen & urtete fungerer ikke så bra.)

*4 toppete ss sukker, økologisk rørsukker/ hvitt sukker

*Kombuchakultur /scoby

*1 dl kombucha fra tidligere brygg

*Et stort rent glassbeholder til å fermentere i. Fint om glasset er smalere øverst, men ikke flaskehals. Norgesglass er supert! (ikke plast eller metall)

*Sil og trakt.

*Bomullstekstil (laken/ kjøkkenhåndkle klipt i passende biter) og strikk

Slik gjør du:

  1. Kok opp vann, legg i te, til sett sukker. Avkjøl.
  2. Hell den avkjølte teen i et stort rent glass, ilsett 1 dl ferdig kombucha og scobyen til slutt. Den synker eller flyter, begge er ok. Den vil flyte opp etterhvert og lage en slimete hinne øverst i glasses, dette gjør miljøet i glasset lukket.
  3. Dekk åpningen med en bomullstekstil og strikk rundt. Eller metallringen på Norgesglasset, men uten glasslokket! Bryggingen trenger luft.
  4. La stå mørkt i romtemperatur i 7- 10 dager. Jo lengre jo mindre sukker. Du vil kjenne en eddikaktig duft når drikken er klar.
  5. Ta ut scobyen og legg i et rent fat. Hell kombuchaen gjennom en tett/ fin sil over på rene flasker/ glass. Fyll nesten helt opp, kun 1 cm fra toppen. Skru igjen med lokk, det skal være lufttett nå. Du kan om ønskelig tilsette smak f.eks. ingefær el. sitron. La stå på i romtemperatur 2-5 dager. Nå skjer nemlig karboneringen. Jo lengre jo mer perlende blir resultatet.
  6. Deretter setter du kombuchaen til kjøling og den er drikkelar.
  7. MERK: Ta ut smakstilsetningene før avkjøling for å unngå mugg!

Les mer om historie, helsemessige fordeler, forskning og undersøkelser om kombucha på Gaiaresearch og Kombu.de.

Signe

Kombucha, Signe Schineller, Scooby, Norges glass, Norgesglass, helsedrikk, combucha, rosendal, yoga i rosendal, fementering, fermating, fermented food, fermented drink, fermentert mat, fermentert drikk, god morgen norge, matprat, det glade kjøkken, fitnessbloggen, fitness, helsedrikk, vektklubben, vektklubb, ned i vekt, Kombucha, Signe Schineller, Scooby, Norges glass, Norgesglass, helsedrikk, combucha, rosendal, yoga i rosendal, fementering, fermating, fermented food, fermented drink, fermentert mat, fermentert drikk, god morgen norge, matprat, det glade kjøkken, fitnessbloggen, fitness, helsedrikk, vektklubben, vektklubb, ned i vekt, Kombucha, Signe Schineller, Scooby, Norges glass, Norgesglass, helsedrikk, combucha, rosendal, yoga i rosendal, fementering, fermating, fermented food, fermented drink, fermentert mat, fermentert drikk, god morgen norge, matprat, det glade kjøkken, fitnessbloggen, fitness, helsedrikk, vektklubben, vektklubb, ned i vekt,

Kombucha, Signe Schineller, Scooby, Norges glass, Norgesglass, helsedrikk, combucha, rosendal, yoga i rosendal, fementering, fermating, fermented food, fermented drink, fermentert mat, fermentert drikk, god morgen norge, matprat, det glade kjøkken, fitnessbloggen, fitness, helsedrikk, vektklubben, vektklubb, ned i vekt,

 

3 thoughts on “Kombucha- Sunt, enkelt, godt.

  1. Kunne tenkt meg å prøve dette, men hvis jeg får tak i scoby, hvordan får jeg tak i kombucha fra tidligere brygg?

Leave a Reply