Isbading- Sunt for kroppen- Hopp i det!

Signe Schineller, Rosendal, Hardangerfjorden, Brygga mi, Visit norway, Visitnorway, Kvinnherad, isbading, winterbathing, icebathing,

Isbading

Godt for kroppen. Godt for humøret. Gir mestringsfølelse.

Nei, jeg synes ikke det er behagelig idet det skjer, men likevell kribler det i kroppen rett før jeg treffer den iskalde overflaten. Når jeg ble eier av et hus i Rosendal med egen brygge bestemte jeg meg for at bryggen jammen skulle brukes!

For meg har det blitt et forfriskende og energigivende ritual, så ofte jeg har lyst. Det er spesiellt fristende, uansett årstid, når det er høy vannstand, da er det ekstra eksotisk oppi dette store salte badekaret.

Jeg løper ned fra huset til bryggen iført badetøy, håndkle og sko. Ytterst på bryggen tar jeg alltid noen pust. Dype inn og utpust, og minner meg på at jeg må holde disse når jeg er i vannet. Yogaen har hjulpet meg å kontrollere pusten. Så senker jeg meg i vannet og svømmer i land. Så tar jeg klærne og skoa i hånda og løper opp til huset, alltid med et stort smil! Følelsen etterpå er fantastisk.

Jeg dusjer aldri etterpå. Saltet og mineralene er sunt for kroppen og har flere positive effekter! KK skriver om dette her.

Når jeg begynte med vinterbading skrek jeg høyt og hyperventilerte de første gangene. Jeg kunne stupe uti, men det ble altfor kaldt for hodet, og gav hodepine. Skriking og raskt pust forverrer bare kulden! Man lærer….

Alle på besøk hos meg får tilbudet om å hoppe i fjorden. De fleste blir med, de gruer seg, men angrer ikke etterpå! Det blir en opplevelse de vil huske lenge! Til dere som har hoppet i fjorden; Dere er kule livsnytere! 10 poeng!

Det er viktig å utfordre seg selv! Si ja til det man ikke har lyst til. Komfortsonen er farlig. Det er mange (sånn generellt) som lager (dårlige) unnskyldinger og motargumenter for å unngå nye utfordringer. Det er bare å hoppe uti det! Du aner ikke hva du går glipp av før du har prøvd. Det gjelder mye, ikke bare isbading.

Move out of your comfort zone. You can only grow if you are willing to feel awkward and uncomfortable when you try something new. Brian Tracy

Gode råd til isbading:

-Hold hodet kaldt, men over vannet altså. Ha gjerne lue på!

-Hold pusten rolig. Ta kontrollen.

-Begynn rett etter sommeren og hold det “varmt”.

-Avslutt dusjen med kaldt vann for å venne deg til kaldt vann.

-Kom deg raskt inn i varmen, ha gjerne en kopp te og ullsokker klar!

Fordeler med isbading

-Sjokket utløser adrenalin og endorfiner i blodet.

-Blodsirkulasjonen øker dermed renses både årer, porer og kroppen.

-Senker risiko for infeksjoner i kroppen.

-Restituerer kroppen etter hard trening, melkesyre forlater kroppen raskere.

-Man tåler kulda bedre.

-Produksjon av antioksidanter øker, oksidering av cellene reduseres. Vi bremser aldringen!

-Styrker imunforsvaret.

-Saltvann renser, fukter og gjør at sår/ kutt leges raskere. (se KK artikkel lengre oppe)

Og mye mer!

Merk: isbading kan være belastende på hjertet.

Les mer i denne artikkelen!

Signe

Signe Schineller, Rosendal, Hardangerfjorden, Brygga mi, Visit norway, Visitnorway, Kvinnherad, isbading, winterbathing, icebathing, Signe Schineller, Rosendal, Hardangerfjorden, Brygga mi, Visit norway, Visitnorway, Kvinnherad, isbading, winterbathing, icebathing, f555a5c699f0cd841a14057027b76186

2 thoughts on “Isbading- Sunt for kroppen- Hopp i det!

    • Svarte på email, men har fått feilmeldinger, svarer her også!
      Betyr mye for meg å nå ut når jeg endelig tørr å å eie fortiden, ikke skamme meg om skam, våge å vise meg sårbar og dele med dere!

      I løpet kommer et innlegg om Sorg og det å tørre å vise og kjenne på det.

      Ha en finfin dag.

Leave a Reply