Håndstående med Kino MacGregor

Handstand workshop med Kino Mc Gregor, Copenhagen. yoga Mudra, Signe Schineller, yoga i rosendal, yoga rosendal, yoga med signe, signe schineller yoag, hånstående, lær å stå på hendene, vibeke klemetsen,  yoga mudra copenhagen, yoga copenhagen, run and relax, run&relax, Handstand workshop med Kino Mc Gregor, Copenhagen. yoga Mudra, Signe Schineller, yoga i rosendal, yoga rosendal, yoga med signe, signe schineller yoag, hånstående, lær å stå på hendene, vibeke klemetsen,  yoga mudra copenhagen, yoga copenhagen, run and relax, run&relax,

Når man skal være å stå på hendene kan man godt gjøre det av de beste! Forleden deltok jeg på et workshop i København med Kino MacGregor. Et stort navn i yogaverden. Hun er sertifisert Ashtanga lærer, undervist av Sri K. Pattabhi Jois. Hun er priviligert, kun 14 i USA har denne sertifiseringen.

Å stå på hendene krever mye av deg selv og din kropp. Det krever balanse, stryke, fokus og tilstedeværelse. Hele kroppen er engasjert. Henda er dine ben. De skal bære din kropp. Når vi står helt vanlig på våre ben er knærne over ankelen, hofta over knærne, overkroppen over hoftene. Vi er rette. Tilter vi forover eller bakover blir tyngdepunktet feil. Dette gjelder også når vi står på hendene.

Vil du mestre håndstående må du øve. Styrke kroppen. Finne rett holdning. Her er noen tips til hvor du kan starte:

1a) Ligg på ryggen med bena i været. Press korsryggen i gulvet. Kjenn at du kobler på kjerne musklene. Armer superstrake over hodet. 5 pust. Hold. Slapp av. Gjenta 5 ganger.

Handstand workshop med Kino Mc Gregor, Copenhagen. yoga Mudra, Signe Schineller, yoga i rosendal, yoga rosendal, yoga med signe, signe schineller yoag, hånstående, lær å stå på hendene, vibeke klemetsen,  yoga mudra copenhagen, yoga copenhagen, run and relax, run&relax, 1b) Hold en flaske e.l. i hendene. Press overarmene mot hodet/ ørene, strekk ut albuene, og strekk armene. Mens du gjør dette løft overkroppen litt over bakken men du strammer bena og løfter de opp mo taket. Hele kroppen er aktiv. Hold, ta 5 pust. Så slipper du ned. Gjenta 5 ganger.  Handstand workshop med Kino Mc Gregor, Copenhagen. yoga Mudra, Signe Schineller, yoga i rosendal, yoga rosendal, yoga med signe, signe schineller yoag, hånstående, lær å stå på hendene, vibeke klemetsen,  yoga mudra copenhagen, yoga copenhagen, run and relax, run&relax,

Øvelse 2) Ligg med magen mot gulvet. Strekk armer over hodet, hold i en flaske e.l. Press overarmer mot hode/ ører. Strekk ut albuer. Aktive ben. Og press hofta mot underlaget. Kjenn kjernemusklene er aktive. Hold 5 pust. Slapp av. Gjenta 5 ganger.

Handstand workshop med Kino Mc Gregor, Copenhagen. yoga Mudra, Signe Schineller, yoga i rosendal, yoga rosendal, yoga med signe, signe schineller yoag, hånstående, lær å stå på hendene, vibeke klemetsen,  yoga mudra copenhagen, yoga copenhagen, run and relax, run&relax, Øvelse 3a: Stå på alle fire. Bøy deg forsiktig fremover og kjenn styrken i håndleddene. Gyng forsiktig frem og tilbake. Det varmer opp og styrker håndleddene.  Handstand workshop med Kino Mc Gregor, Copenhagen. yoga Mudra, Signe Schineller, yoga i rosendal, yoga rosendal, yoga med signe, signe schineller yoag, hånstående, lær å stå på hendene, vibeke klemetsen,  yoga mudra copenhagen, yoga copenhagen, run and relax, run&relax, Øvelse 3b) Oversiden av tærne i gulvet. Stå på knærne om du trenger en forenkler variant. Magemusklene er påkoblet. Bena aktive. Armene sterke. Svak svai med ryggen. Press håndflatene godt i bakken, og kjenn at skulderbladene er aktive og noe fra hverandre. Handstand workshop med Kino Mc Gregor, Copenhagen. yoga Mudra, Signe Schineller, yoga i rosendal, yoga rosendal, yoga med signe, signe schineller yoag, hånstående, lær å stå på hendene, vibeke klemetsen,  yoga mudra copenhagen, yoga copenhagen, run and relax, run&relax, Øvelse 4a). Kom opp på tærne. Armene samme posisjon som sist. Denne kan også gjøres på knærne for å forenkle. Med aktive ben, armer og mage. Press fra underlaget. Crunch med magen. Hold 5 pust. Slapp av. Gjenta 5 ganger. Handstand workshop med Kino Mc Gregor, Copenhagen. yoga Mudra, Signe Schineller, yoga i rosendal, yoga rosendal, yoga med signe, signe schineller yoag, hånstående, lær å stå på hendene, vibeke klemetsen,  yoga mudra copenhagen, yoga copenhagen, run and relax, run&relax, Øvelse 4b) Gå sakte fremover i planke. Stå gjerne på knærne. Hold 3 pust. Gå tilbake. Gjenta 5 ganger. Økt pusten fra 3- 5 om du kan holde. Handstand workshop med Kino Mc Gregor, Copenhagen. yoga Mudra, Signe Schinelle, yoga i rosendal, yoga rosendal, yoga med signe, signe schineller yoag, håndstående, lær å stå på hendene, håndstående med kino, kino yoga, vibeke klemetsen, For mere info kan du også lese mer på nettsiden til Kino MacGregor Handstand workshop med Kino Mc Gregor, Copenhagen. yoga Mudra, Signe Schinelle, yoga i rosendal, yoga rosendal, yoga med signe, signe schineller yoag, hånstående, lær å stå på hendene, vibeke klemetsen, På workshoppen jobbe vi også sammen i to og to, ulike teknikker for å finne balansen og ikke falle bakover. Takk for samarbeidet fineste VIbeke Klemetsen. Følg hennes side for mer yogainspriasjon, matoppskrifter, helsetips m.m.Handstand workshop med Kino Mc Gregor, Copenhagen. yoga Mudra, Signe Schineller, yoga i rosendal, yoga rosendal, yoga med signe, signe schineller yoag, hånstående, lær å stå på hendene, vibeke klemetsen,  yoga mudra copenhagen, yoga copenhagen, Handstand workshop med Kino Mc Gregor, Copenhagen. yoga Mudra, Signe Schineller, yoga i rosendal, yoga rosendal, yoga med signe, signe schineller yoag, hånstående, lær å stå på hendene, vibeke klemetsen,  yoga mudra copenhagen, yoga copenhagen, run and relax, run&relax, Workshoppen var arrangert av Yoga Mudra Copenhagen. De to bildene er tatt av dem. Lokalene er på Charlottenhagen på Østerbro. 

One thought on “Håndstående med Kino MacGregor

Leave a Reply