Fersk hvitløk på tom mage- Sunt for systemet og betennelsesdempende

helse, hvitløk, helse hvitløk, sunt hvitløk, allicin, phytoncide, allicin garlic, phytoncide garlic, garlic benefits, hvitløk benefits, betennelsesdempende mat, inflammatory food,

Hvitløk har mange fordeler spesielt om det spises rå på tom mage. Da øker nemlig hvitløkens antibiotiske egenskaper. En slik morgenrutine bidrar til å forebygge og behandle ulike sykdommer.

Nei, det er ikke akkurat det som frister om morgenen, helt rett. Men jeg har funnet ut at det best gjøres om det skylles ned med kokt vann, noe avkjølt. Jeg tar en hvitløkskløv hver morgen oppdelt i 4-5 skiver som jeg tygger (fordøyelsen starter i munnen) og svelger. Bruker du kaldt vann brenner det i munnhulen og magen. Anbefales ikke 🙂

Hvitløk har en positiv innvirkning på forkjølelse, influensa, soppinfeksjoner og mange slags sykdommer som behandles av moderne medisin. Når du knuser hvitløk, dannes en phytoncide som heter allicin, den medisinske ingrediensen i hvitløk, som er rask på å behandle infeksjoner.

For å utnytte allicinen mest mulig effektivt kutt/ knus feddet og la det hvile i ti minutter. Allicin ødelegges ved koking, så tilsett hvitløken rett før maten serves og la det kun trekke.

Hvitløk er rik på mange andre phytoncider, men også på essensielle oljer, ekstrakter, fytosteroler, vitamin C, D og B, fosforsyre og svovelsyre, silisium, magnesium, kalsium, selen, kalium og natrium. Den inneholder også mange antioksidanter og mer enn fire hundre forskjellige mineralske komponenter. Rene helsebomben altså!

Helsefordeler i fersk hvitløk:
-Hindrer arteriene mot å bli tette og eldes.
-Reduserer dårlig kolesterol
-Styrker immunforsvaret
-Dreper dårlige bakterier
-Beskytter mot hjertesykdommer
-Senker blodtrykket
-Har antiinflammatoriske egenskaper
-Fungerer som et naturlig antibiotikum og kan hjelpe mot forkjølelse.
-Fungerer som en antikoagulant og forhindrer blodpropp. Dette bidrar til å redusere risikoen for  hjerteinfarkt og hjerneslag

Jeg prøver å bli kvitt en betennelse, så jeg gir den en sjans, uansett er det mange fordeler! Det er jo bare å prøve!

Signe

Kilde

helse, hvitløk, helse hvitløk, sunt hvitløk, allicin, phytoncide, allicin garlic, phytoncide garlic, garlic benefits, hvitløk benefits, betennelsesdempende mat, inflammatory food,

Leave a Reply