Chin mudra – en av mange yoga mudras

image001

Har du noen gang tenkt på hvorfor vi setter tommelfingeren mot pekefingeren i yogaklassene?

Hva er det det egentlig? Har tanken slått deg? Det er ikke bare en visuell greie. Det betyr mye mer ser du, bare les videre!

Betydningen av yoga mudras

Mudras er basert på prinsippet om ayurveda, og skal ha en helbredende effekt. Oversatt fra Sanskrit betyr mudra en gest. En mudra kan involvere hele kroppen eller kun være en enkel håndstilling- gest.

Mudraene anvendes i kombinasjon med yoga (yogaøvelser, meditasjon, pusteøvelser/ pranayama) og vekker liv i strømmen av prana (energi, kraft, vitalitet) i kroppen.

Hvordan fungerer egentlig yoga mudras?

Ifølge ayurveda så skyldes ofte sykdom ubalanse i kroppen, noe som i sin tur er forårsaket av mangel eller overskudd av hvilken som helst av de fem elementene. Våre fingre har karakteristikkene av disse elementene, og hver av disse fem elementene serverer et konkret og funksjon i kroppen.

Fingrene er elektriske kretser. Bruken av mudras justerer strømmen av energi – som påvirker balansen av elementene luft, ild, vann, jord og eter. Se bilde helt nederst! Mudras skaper en subtil forbindelse med instinktive mønstre i hjernen og påvirker ubevisste reflekser. Den indre energien blir balansert og omdirigert og har en positiv effekt på sanseorganene, kjertler, vener og sener.

Slik gjør du chin mudra.

La pekefingeren møte tommelfingeren øverst på fingerspissen, en lett press. Strekk ut de andre tre fingrene. Hvil hendene på lårene, men håndflaten vendt oppover. Sett kan du gjerne sette deg i en behagelig stilling. For å skåne ryggen, sitt på en kloss eller et pledd brettet noen ganger. Når hoften kommer høyere enn knærne er det lettere å slappe av i rygg, hofte og knær. I denne stillingen kan du sitte en stund å finne pusten, eller meditere om du vil. 

Fordeler med Chin mudra: 

Øker konsentrasjonen og husken/ minnet

Kan redusere stress og sinne

Kan redusere smerter i korsryggen

Øker energien og utholdenheten

Giri bedre søvn

Prøv da vel! Jeg sier ofte i klassene at når man stresser og er frustrert tenker man at man trenger en skikkelig treningsøkt, noe eksplosivt og dynamisk for å få ut dampen. Alt til sin tid.

Men tenk på den gode roen og kontakten med pusten og kroppen du har når vi sitter i Padmasana, stillingen jeg sitter i på bildet. Eller når vi ligger avslappet på gulvet. Følelsen av å være bra nok, i vater, stille i hodet. Kanskje høypulsturen burde erstattes med noe ikke høypuls? Det kan være nettopp det du trenger.

God helg.

Signe

image002

Foto: Jorun Larsen, tusen takk!

http://mudrananda.com/mudra-principper/

http://mudrananda.com/mudra-principper/

Leave a Reply