Avspenningsøvelser. Stress ned. Kjenn etter. Bli kvitt uroen.

Når pusten flytter opp i brystet eller pusten blir anstrengende, er det på tide å stoppe opp. Den er som ofte en årsak bak. Ubehagelige situasjoner, konfrontasjoner, kritikk, hverdagslige krav, utfordringer, tidsklemma og ubalanserte relasjoner kan tære på kroppen. Noen er for snille og setter ikke grenser for seg selv eller sier nei, såkalte flinke piker eller flinke gutter. Det er sjelden takk å få. Juks, handlinger og feil valg vi selv gjør, som vi angrer på, skaper skam, skyldfølelse, rastløshet og uro. Kjenner du igjen følelsen `jeg må bare vekk`. Har du stilt deg spørsmålet hvorfor? Bort fra hva? Vil “bort” hjelpe? Hva når du returnerer? Følelsene fortsetter på forunderlig vis å nekte å gi oss fred før de er anerkjent.

Hva gjør vi med alle disse følelsene? Unngå de? Skyve de under teppet? Flytte fokus på noe annet?  Vi kan ikke unngå de. Desverre. De er vårt indre kompass. De vil bygge seg opp og det vil slå i i form av noe annet: tung pust, muskelspenninger, betennelser, angst, uro, hjertebank, vondt i magen eller hodet. Vi bærer mye på våre skuldrene på grunn av det som skjer inni oss. Vi har alle daglige utfordringer og ofte relasjoner som er krevende. Vi tar valg hver dag, noen riktige for oss, andre ikke…..

Livet er ingen dans på roser. Hvis vi ikke følger magefølelsen eller lytter til kroppen er det lett å overse kroppens signaler, for kroppen den sier fra. For noen er ubehagelige følelser vanskelig. Følelser forteller ofte noe om våre behov, og behov kan være vanskelig å finne. Noen kjenner ikke sine egne behov. Dette lærer vi eller ikke lærer, desverre, i hjemmet. Vi har det med oss fra barndommen i voksenlivet. Men det er ikke slik at måten vi lærte å håndtere følelser når vi var små er en måte som fungerer i voksen livet. Det er vanlig at mennesker må omprogramere, skaffe nye reaksjonsmønstre, finne frem til egne behov. Noen vet ikke om annet enn å overse og døyve de, de kan ikke annet. Det er mange måter å unnamanøvrere og døyve ubehag på; Netflix, sosiale medier, smertestillende, isolasjon, alkohol, shopping, spise, arbeid, trening etc… Noen ganger trenger vi å være tilstede i ubehaget, stå i det, kjenne etter på hva som foregår, i stedet for å distraherer deg og distanserer deg. Noen ganger er en fjelltur, trening og løpetur god medisin. Men aktiviteter er ofte noe som tar fokuset vekk fra hvordan vi egentlig har det.

Hvorfor ikke logge av, trykk på pause, ro ned og kjenne etter hva som rører seg innvendig og la kroppen hente seg inn og fikse opp selv, uforstyrret. Mulig du vil kjenne på ubehag og klare å identifisere hva det er som skaper uroen og rastløsheten. Da oppnår man kontakt med seg selv. Jeg snakker av egen erfaring, i mange år var jeg ikke klar over disse vonde følelsene, og flyktet mildt sagt. Jeg gikk på smell på smell. Set tok lang tid før jeg forstod at jeg ikke kunne løpe fra de. Det tok sin tid, og jeg øver meg enda i det daglige.

Vi skal ikke bli kvitt følelser, men lære å leve med dem, de er et instrument i oss. Følelsene er lettere å leve med og forholde seg til, når de får navn og blir forstått. For følelser er hektet på hendelser, og gjennom å få tak i følelsene og hva de vil si, kan vi integrere det som har vært skamfullt eller smertefullt på en annen måte enn når ulike følelser ligger låst i ulike rom i oss, sier Heine Steinkopf.(se vedlagt artikkel lengre nede)

Roer du deg ned og vender fokuset innover, vi du kanskje kjenne etter hva kroppen prøver å fortelle deg. Dette er trening. Nye episoder i livet som innebærer ubehag kan vi desverre ikke unngå, men vi kan bli bedre på å møte og takle utfordringer.  Man kan bli bedre på å håndtere følelsene, men det kommer ikke av seg selv. Hvorfor utsette det?

Jeg tar meg tid til ro. Jeg må. Kjenner umiddelbart når brystet knyter seg og blir anstrengt og nakken strammer. Da vet jeg at jeg trenger å skifte gir og vende innover. Smertestillende hjelper og er en quick fix, men det fjerner ikke årsaken! . Ro nullstiller meg, får meg til å tenke klart og fyller reservene. Passiv aktivitet uten dynamikk er min løsning, gjerne Yin yoga. God trening i å være tilstede her og nå. Lange hold i minumum 5 minutter i øvelsene gir riktig fokus, tid til å vende oppmerksomheten inover, klarner hodet og løsner opp spenninger i kroppen. For mange år siden ville jeg ledd av et innlegg som dette. Jeg var hastig, urolig og ukonsentrert. Aldri i ro. Det var en tid jeg selv ikke var i kontakt med meg selv eller pusten. Jeg slet. Men visste da ikke hvorfor. Desverre.

Har du en yoga bolster (eller en avlang og fast pute), klosser og pledd kan det være en fordel. Gjerne et pledd for å holde deg varm. Tenn et lys og røkelse eller tilsett en duft i rommet du liker. Da skaper du et et godt sted å være og kan lage en rituale som er din. Det er viktig å ikke presse, stresse og mestre i øvelsene. Man skal pleie seg selv og løsne opp spenningene. Disse øvelsene er særlig godt for å åpne opp bryst, hjertet og skuldrene. Noen gir støttende hvile, uten strekk.

Her er noen øvelser jeg kan anbefale, flere av de er med i mine Yin klasser.

Denne artikkelen skriver mer om kropp og følelser.

PS: 8 februar har jeg gjenbruks DIY workshop der vi lager vår egen bolster! Bli med da vel? Se mer info her

Run and Relax, Yoga Bolster, DIY , DIY Bolster, Sy selv, Yin yoga, Puss meg magen, Lumi Yoga, Manduka, Maduka yogamatte, manduka yoga mat, yogamatte, yogaklær, yoga tights, yoga i rosendal, yoga rosendal, yoga med signe, signe rosendal, signe yoga, signe schieller yoga, yoga retreat, yoaghelg, yogahelg i rosendal, yoga weekend, avspenning, avspennings øvelser

Legg bolsteren under ryggsøylen. Baken og hodet når ned til gulvet. Ha armer over hodet eller ut til siden. Bena er samlet. Åpner opp bryst, rygg og skuldre.

Run and Relax, Yoga Bolster, DIY , DIY Bolster, Sy selv, Yin yoga, Puss meg magen, Lumi Yoga, Manduka, Maduka yogamatte, manduka yoga mat, yogamatte, yogaklær, yoga tights, yoga i rosendal, yoga rosendal, yoga med signe, signe rosendal, signe yoga, signe schieller yoga, yoga retreat, yoaghelg, yogahelg i rosendal, yoga weekend, avspenning, avspennings øvelser

Legg bolsteren på tvers av matten. Her kan du bruke mer høyde for å få en dypere strekk. Ha armer over hodet eller ut til siden. Bena er samlet. Det kan være vanskelig å puste med en gang man bøyer bakover, men ta det med ro. Slipp opp spenninger. Og la det som skjer skje. Åpner opp bryst, rygg og skuldre.

Run and Relax, Yoga Bolster, DIY , DIY Bolster, Sy selv, Yin yoga, Puss meg magen, Lumi Yoga, Manduka, Maduka yogamatte, manduka yoga mat, yogamatte, yogaklær, yoga tights, yoga i rosendal, yoga rosendal, yoga med signe, signe rosendal, signe yoga, signe schieller yoga, yoga retreat, yoaghelg, yogahelg i rosendal, yoga weekend, avspenning, avspennings øvelser

Legg bolsteren på tvers av matten. Her kan du bruke mer høyde for å få en dypere strekk. Ha armer over hodet eller ut til siden. Bena er samlet. Det kan være vanskelig å puste med en gang man bøyer bakover, men ta det med ro. Slipp opp spenninger. Og la det som skjer skje. Åpner opp bryst, rygg og skuldre.

Run and Relax, Yoga Bolster, DIY , DIY Bolster, Sy selv, Yin yoga, Puss meg magen, Lumi Yoga, Manduka, Maduka yogamatte, manduka yoga mat, yogamatte, yogaklær, yoga tights, yoga i rosendal, yoga rosendal, yoga med signe, signe rosendal, signe yoga, signe schieller yoga, yoga retreat, yoaghelg, yogahelg i rosendal, yoga weekend, avspenning, avspennings øvelser

Ligg på magen, bosteren på midten av matten. La pannen nå ned til gulvet. En mild strekk på rygg og nakke.

Run and Relax, Yoga Bolster, DIY , DIY Bolster, Sy selv, Yin yoga, Puss meg magen, Lumi Yoga, Manduka, Maduka yogamatte, manduka yoga mat, yogamatte, yogaklær, yoga tights, yoga i rosendal, yoga rosendal, yoga med signe, signe rosendal, signe yoga, signe schieller yoga, yoga retreat, yoaghelg, yogahelg i rosendal, yoga weekend, avspenning, avspennings øvelser

Bøy kneet som er i matten, den andre strekker rett ned. Vri overkroppen og forsøk å rette skuldrene opp med underlaget og få magen mot puten. En god strekk på ryggsøylen og skuldrene.

Run and Relax, Yoga Bolster, DIY , DIY Bolster, Sy selv, Yin yoga, Puss meg magen, Lumi Yoga, Manduka, Maduka yogamatte, manduka yoga mat, yogamatte, yogaklær, yoga tights, yoga i rosendal, yoga rosendal, yoga med signe, signe rosendal, signe yoga, signe schieller yoga, yoga retreat, yoaghelg, yogahelg i rosendal, yoga weekend, avspenning, avspennings øvelser

Bøy kneet på øverste ben og legg bolsteren under kneet, det modifiserer vridningen. Legg øvre arm ned mot gulvet. Den nedre armen hviler på bakken med hodet oppå. En behagelig strekk på sete og rygg.

Run and Relax, Yoga Bolster, DIY , DIY Bolster, Sy selv, Yin yoga, Puss meg magen, Lumi Yoga, Manduka, Maduka yogamatte, manduka yoga mat, yogamatte, yogaklær, yoga tights, yoga i rosendal, yoga rosendal, yoga med signe, signe rosendal, signe yoga, signe schieller yoga, yoga retreat, yoaghelg, yogahelg i rosendal, yoga weekend, avspenning, avspennings øvelser

Legg deg på siden, øverste arm på hofte elelr foran deg. Den andre er strak over hodet, hvil kinnet mot. Hoften er i gulvet. En mild strekk på siden.

Run and Relax, Yoga Bolster, DIY , DIY Bolster, Sy selv, Yin yoga, Puss meg magen, Lumi Yoga, Manduka, Maduka yogamatte, manduka yoga mat, yogamatte, yogaklær, yoga tights, yoga i rosendal, yoga rosendal, yoga med signe, signe rosendal, signe yoga, signe schieller yoga, yoga retreat, yoaghelg, yogahelg i rosendal, yoga weekend, avspenning, avspennings øvelser

Spre knærne ut til mattens ytre side, tærne er samlet bad. Sett deg bakover, strekk armene ut på sidene av matten. Hvil hodet og brystet på bolsteren. En strekk for sete, hofte, knær og skuldre.

Run and Relax, Yoga Bolster, DIY , DIY Bolster, Sy selv, Yin yoga, Puss meg magen, Lumi Yoga, Manduka, Maduka yogamatte, manduka yoga mat, yogamatte, yogaklær, yoga tights, yoga i rosendal, yoga rosendal, yoga med signe, signe rosendal, signe yoga, signe schieller yoga, yoga retreat, yoaghelg, yogahelg i rosendal, yoga weekend, avspenning, avspennings øvelser

Legg deg på ryggen. Armene ned langs siden. Legg bolsteren under knærne. Avslapning.

Run and Relax, Yoga Bolster, DIY , DIY Bolster, Sy selv, Yin yoga, Puss meg magen, Lumi Yoga, Manduka, Maduka yogamatte, manduka yoga mat, yogamatte, yogaklær, yoga tights, yoga i rosendal, yoga rosendal, yoga med signe, signe rosendal, signe yoga, signe schieller yoga, yoga retreat, yoaghelg, yogahelg i rosendal, yoga weekend, avspenning, avspennings øvelser

Legg en eller flere bolstere under bena, ryggen og hofte er i kontakt med gulvet.

One thought on “Avspenningsøvelser. Stress ned. Kjenn etter. Bli kvitt uroen.

  1. He. Hva er størrelsen på denne bolsteren? Hva er inni/hvor hard/fast er det?Jeg har lyst til å prøve å lage en selv.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *