Yoga. Åpne opp hoftebøyer, sete og rygg.

yogatights, yogatopp, yogabra, run and relax, holbæk, yoga holbæk, run & relax, signe schineller, yoga i rosendal, yoga rosendal, yogaklær, signe yoga, yogaevent, yoga rosendal,

Enten du er en backbend-entusiast eller ikke, kan du oppdage at sekvensen nedenfor hjelper deg med å utforske stillingen natarajasana. Uansett motiv, en god sekvens. Øvelsene vil åpne hoftebøyeren, ryggen og setet. Det henger sammen. De jobber med hverandre, eller i verste fall mot hverandre. Sistnevte kan skape problemer og smerter i rygg, ben eller skuldre.

Å øve på fleksibilitet vil gi resultater, skape sirkulasjon og gjøre kroppen mere smidig. Kroppen, scener, muskler og bindevev må utforskes, brukes og strekkes for å vedlikeholdes og holde seg friske. Hvorfor vente?

Denne sekvensen er en god start på yogahøsten. Øvelsene er også forklart på en forenklet måte, for deg som vil starte i det små. Lytt til kroppen underveis. Og selvsagt ta hensyn til skader. Sett på musikk om du vil, her er min 60 min. yoga spilleliste.

yogatights, yogatopp, yogabra, run and relax, holbæk, yoga holbæk, run & relax, signe schineller, yoga i rosendal, yoga rosendal, yogaklær, signe yoga, yogaevent, yoga rosendal, Avbildet over. Lizard Pose- Utthan Pristhasana. En god strekk på forsiden av hoften. Ha bøyde elbuer i kontakt med bakken eller hold armene strake og håndflatene i gulvet. Sistnevnte er en forenklet variant. 5 dype inn og utpust. yogatights, yogatopp, yogabra, run and relax, holbæk, yoga holbæk, run & relax, signe schineller, yoga i rosendal, yoga rosendal, yogaklær, signe yoga, yogaevent, yoga rosendal, Avbildet over. Lunge pose- Anjaneyasana. 90 grader i fremfrekne, kne over ankel. Strak rygg, lett bøy bakover for å jobbe med ryggsøylen. Senk hofte/ bekken for dypere strekk og press forsiktig bekken frem. Juster fremre fot etter behov. 5 dype inn og utpust. yogatights, yogatopp, yogabra, run and relax, holbæk, yoga holbæk, run & relax, signe schineller, yoga i rosendal, yoga rosendal, yogaklær, signe yoga, yogaevent, yoga rosendal, Avbildet over. Crescent Lunge. Variant av AnjaneyasanaDenne krever mer balanse og styrke. Fremfre kne har 90 grader, låret aktivt. Fotsålen stødig i bakken. Kneet skal være over ankelen. Hold hender på kne eller hold henda over hodet, håndflater mot hverandre og håndflatene samlet. Hendene kan også strekke rett opp. Med helen over bakken, med strak aktiv bakre ben, utfordrer du også balansen. 5 dype inn og utpust.yogatights, yogatopp, yogabra, run and relax, holbæk, yoga holbæk, run & relax, signe schineller, yoga i rosendal, yoga rosendal, yogaklær, signe yoga, yogaevent, yoga rosendal, Avbildet over. Upward-Facing Dog -Urdhva Mukha Svanasana. Ha hoftene & lårene i gulvet og albuene lett bøyd pekende bakover inntil kroppen, for en modifisert variant. Men uansett er lårene aktive! Bøy ryggen forsiktig bakover for en god strekk. Her kan det være lett å holde pusten. Ikke stress. Lytt til kroppen. Press hendene i underlalget, nakken er lang, skuldrene er lave, albuene er strake. 5 dype inn og utpust.yogatights, yogatopp, yogabra, run and relax, holbæk, yoga holbæk, run & relax, signe schineller, yoga i rosendal, yoga rosendal, yogaklær, signe yoga, yogaevent, yoga rosendal, Avbildet over. Pigeon pose- Kapotasana. Denne stillingen er intens. Forsiktig med hofte og knær. Len deg fremover, som avbildet, for dyp strekk. Men hold gjerne overkroppen  loddrett over bakken, hodet høyt hevet og brystet åpen for en modifisert variant. 5 dype inn og utpust.

Øverst i innlegget er det avbildet en variasjon for å forlenge lårmuskelen og hoftebøyer. Og strekke ryggen lett. Hold brystet pent og overkroppen rett opp, her er det lett å lene seg fremover. Vær forsiktig. Vær tålmodig. 5 dype inn og utpust.

yogatights, yogatopp, yogabra, run and relax, holbæk, yoga holbæk, run & relax, signe schineller, yoga i rosendal, yoga rosendal, yogaklær, signe yoga, yogaevent, yoga rosendal, Avbildet over. Lord of the Dance Pose- Naṭarājāsana. Modifisert. Her kan du også bruke et skjerf/ yogastrap til å rekke foten om ikke hendene strekker til. Gir en god strekk på rygg, skuldre, lår, hoftebøyer, og magen. På sikt kan du kanskje rekke foten over hodet?? På sikt. Et skritt om gangen. 5 dype inn og utpust.yogatights, yogatopp, yogabra, run and relax, holbæk, yoga holbæk, run & relax, signe schineller, yoga i rosendal, yoga rosendal, yogaklær, signe yoga, yogaevent, yoga rosendal, Gjenta gjerne sekvensen. Avslutt med noen dype inn og utpust sittende med bena i kors. Lukk øynene om du vil. Bytt stillingen av bena til motsatt og ta like mange pust. Så kan du legge deg ned i Savasana og nyte avspenningen.

Namaste Signe

Foto: Josephine Alberthe

Yoga tights “Infinity” og yogatopp “Hasta” fra Run & Relax. Benytt koden signe20 på din første handel av yogaklær og få 20% avslag.

One thought on “Yoga. Åpne opp hoftebøyer, sete og rygg.

Leave a Reply