Uro- Stå i det- Stress ned

IMG_9215

Uro. Rastløshet. Vi har alle kjent på dette.

Det kommer og går i hverdagen. Vi kan ikke unngå det. Det er kroppen som sier fra. Den gjør bare jobben sin.

Forleden trengte jeg en pause. Gradvis over tid bygget det seg opp en indre uro, stress på innsiden. Vanligvis ville jeg kastet med over sosialemedier som flukt, men kjente på at jeg trengte ro og stillhet. Kroppen gav klar signal. Jeg mediterte i en time og tårene trillet. Visste ikke helt hva som skjedde, men det var utløp for noe, der jeg satt tilstede, helt og holdent. Det var forløsende og gav en sterk følelse av “lys” innvendig. Som om en rullegardin gikk opp og solstrålene traff meg. Men det var vanskelig også, jeg måtte bare bli i det.

Først etterpå kjente jeg på følelser som ble tydlige. Det var spesielt. Uroen forsvant. Jeg har tidligere hatt all verdens avledningsmanøvre for å slippe å kjenne etter hav som rører seg innvendig, og det har tatt tid å komme hit jeg er idag. Jeg kjenner meg modig, sterk, samtidig sårbar, fordi jeg tørr å føle det jeg føler, forstå følelsene og sette ord på de.  Ikke minst skrive om de.

Jeg valgte å dra alene til fjells. Ikke for å flykte men for å være! Til en hytte uten dekning. Sekken inneholdt bjørkeved, appelsiner, hjemmelagd brød, stearinlys, te, kamera, lesestoff, røkelse og varme klær. Det var alt jeg trengte.

For mange år siden var JEG den som lo av folk som mediterte og syntes yoga var teite greier. Jeg ville nok også ha sett på dette innlegget som tøv og fullstendig uinteressant. Jeg var på den tiden en usikker sjel og ante ikke hva følelser var. Jeg var aldri tilstede i meg selv og rømte alltid fra alt som var ubehagelig. Min selvtillit var på topp, men selvfølelsen var på bunn. Fasaden lurte alle, inkludert meg selv.

Dette skjønte jeg ikke da. Det gjør vondt å skrive dette, og kjenne på hvor lite tilstede og uærlig jeg har vært i meg selv. Hjulpet og inspirert alle andre, satt andres behov foran mine. Jeg har smakt på konsekvensene. Det har vært mye stress & uro i kroppen. Jeg søkte i mange år etter svar utenfor meg selv, brukt tusenvis på alternativ behandling, blitt satt på dietter og tabletter. Det gav meg fokus en stund bort fra uroen, men uroen vendte tilbake. Løsningen lå ikke utenfor meg selv, men i meg selv. 

Jeg har blitt frarådet yoga av en av mine nærmeste, blitt fortalt at det kan ha negative innvirkninger på meg. Gud var løsningen på alle problemer. Jeg trodde på dette og kjente på skam (skam som ikke var mitt!) og skuffelse (over å skuffe noen andre) når jeg gjorde yoga. Men så tok jeg et valg og gjorde det JEG ville og det JEG følte var rett for meg. Jeg dro til India og utdannet meg til yogainstruktør. Jeg er så glad for dette valget.

Yoga har vært en reise. I meg selv. Om meg selv. 

Jeg har måttet gjennom mye for å komme dit jeg er idag. Jeg velger å gjøre anger om til takknemlighet. 

 Følelsene er kroppens språk. Dette språket er viktig å forstå for å være hel. Jeg er fra et hjem der vi ikke lærte å snakke om følelser eller vanskelige ting. Det vi lærer tidlig følger med oss videre i livet har jeg fått erfare på godt og vondt.

Men hva gjør du når du kjenner uro? Hvordan du takler det er avgjørende for om uroen forsvinner eller om den bare avledes …for så å dukke opp igjen i en ny runde, gjerne økt i grad.

Når vi kjenner uro/ stress, ubehag, får vonde følelser, tanker eller kroppslige reaksjoner vil hjernen vår raskt dempe ubehaget. Vi blir i kampmodus, klar til angrep, det sympatiske nervesystemet slås på. Vi er plutselig i alarmberedskap (fight or flight) og stresshormonene vi har har naturlig i kroppen øker.

Så vi gjør det vi kan for å dempe uroen med våre innøvde avledningsteknikker og reaksjonsmønstre, isteden for å være tilstede i kroppen, kjenne på hva kroppen forsøker å fortelle deg. Vi shopper, spiser (selv om vi ikke er sultne), tar “et glass” for mye, er på sosialemedier, spiller spill, ser på tv, jobber (livet av oss), trener (overdrevet). Vi flykter fra uroen. Vender fokuset på annet enn oss selv.

Det er så mange følelser som kan dukke opp, noen klarer vi å identifisere, andre ikke. I en ubehagelig eller utfordrende situasjon er det lett å kjenne på angst, skam, utilstrekkelighet, skyld eller sinne. For mange uhåndterte eller uidentifiserte følelser kan svekke konsentrasjonen, gi utslag i kroppslige plager som betennelser, muskelsmerter, hodepine, dårlig fordøyelse, dårlig pust og gjøre deg utbrent og tom (en sånn vakuum følelse som gjør deg passiv). Det kan også gjøre deg negativ, kritisk, nedstemt og pessimistisk. Ja, listen er lang.

Vi har det ikke bra inni oss, og det får ringvirkninger for den vi er, hvilke valg vi tar, hvordan vi er mot oss selv og andre.

Det er en sammenheng mellom tanker, følelser, kropp og atferd. Hvis du kan kjenne på positive følelser som glede, iver, interesse, nysgjerrighet og takknemlighet kjenner man letthet. Disse følelsene har vi når vi har det bra og er i balanse. Balanse bringer oss til det parasympatiske nervesystemet, kortisol (stresshormon) synker og vi klarer å være i øyeblikket.

Yoga hjelper oss å være tilsted i nuet, tilstede i kroppen og pusten. Og da er vi også åpne for å registrere følelser som dukker opp og lytte til det som skjer inni oss. Du kan også ligge helt avslappet på gulvet og kjenne pusten. Dype innpust og utpust. I begge tilfeller kan det være en fordel at det er ro i rommet du er. Da slipper du å miste fokuset og vende utover, når hensikten er å vende utover.

Dr. Sara Gottfried (kan sine saker om negativt stress)  sier dette: Put on your tiara. Seriously. Then tell your family it’s Tiara Time and you’ll be back to help them with homework or that broken shower head soon. Take 15 minutes to relax, lower your heart rate, and tell your brain to ease back on the cortisol it’s pumping through your system. Yoga, meditation, or simply deep breathing are all excellent and proven ways to de-stress quickly during this time.

Se også Dr. Gottfrieds foredrag om hvordan stress, hormoner og stressløsninger. Den varer over en time, sett på te og finn frem et pledd!

Og her er et utdrag fra en artikkel om kunsten å si stopp og redusere stress. I artikkelen finnes også fire grunnleggende spørsmål du kan stille deg selv om du vil ha endring! Hele artikkelen ligger vedlagt i en link lengre ned i dette innlegget.

“Ved å stille deg selv spørsmål kan vi bli mer bevisst hva som fremkaller stress, bli kjent med egne reaksjoner og lære oss å snakke med oss selv på en annerledes måte.

Det er mulig å lære seg å bli optimist. Man må seg mål og trene på å tenke positivt slik at man kan utnytte muligheter fremfor å fokusere på hindringer.

Når vi møter utfordringer, er det lett å tenke «Alt er håpløst, jeg får ingenting til. Jeg er så dårlig til dette, skulle ønske jeg hadde større selvtillit.»

Negative følelser kommer ofte fra negative tanker. Tristhet og depresjon kan komme av tap, frustrasjon av uoppfylte forventninger, angst og panikk av fare, skyldfølelse av tanken om at du er ond eller slem, og sinne av urettferdighet. Tankene og opplevelsene kan være forvrengte og urealistiske selv om du er overbevist om at de er riktige.

Følelsene kan endres hvis vi tenker annerledes.

Les artikkelen her 

Jeg vil dedikere dette innlegget til Cecile J. En støttespiller og viktig person i mitt liv som fikk meg til å lande i meg selv. Takk.

Litt ærlighet på en onsdag. Kanskje du kjenner deg igjen?

Legg gjerne igjen en kommentar.

Signe

_DSC7428  _DSC7478

_DSC7492_DSC7497  IMG_9199

Yoga med Signe -Åpne opp hoftene og sete

Jeg har startet opp med en yoga bloggserie som publiseres hver mandag og linkes til Yoga i Rosendal. Legger ofte ut et yoga blogginnlegg på fredager også. Temaene blir relevante utfordringer jeg ser forekommer i klassene og annet å øve seg på. Dette skal være nyttig og gøy. Det kan hende det også blir utfordrende, men bruk tid, tålmodighet og pusten, så klarer du deg bra!

Samtidig legger jeg til yoga- filosofi og sitater, samt artikler til inspirasjon (linker i lyseblått).

Det er mange grunner til at folk gjør yoga. Det strekker kroppen, forbedrer balansen, gir en avslappet kropp, er god trening, forbedrer pusten, får i gang sirkulasjon og vi blir bedre kjent med kroppen. Men med en jevn praksis vil du merke at yoga tilbyr mer. Det kan redusere stress, gi deg kontakt med deg selv, roe ned tankene, gi økt selvtillit og selvrespekt. 

Ønsker du tips og råd til noe du finner utfordrende? Jeg hører gjerne fra deg, legg igjen en kommentar!

I dag ser vi på stramme hofter og sete. Noen som kjenner seg igjen?

Neste uke ser vi på hodestående, kanskje du vil mestre det?  Trykk her for å få varsel om nye innlegg 🙂

FullSizeRender-5

“Healthy plants and trees yield abundant flowers and fruits. Similarly, from a healthy person, smiles and happiness shine forth like the rays of the sun.” ~ B.K. S Iyengar

Yoga stillinger der vi tøyer hoftene og sete, er utfordrende for mange. Lange dager sittende på jobb og mange timer foran dataen gjør at vi stivner, mister fleksibilitet og sirkulasjon. Vi går i fjellet og løper. Hoftebøyeren jobber opp og frem! Vi trener og blir spreke, men muskelen blir kort, sterk men stram. Vi strekker lite motsatt vei for å åpne opp og skape lengde. Når hoftene blir stramme, kan du oppleve smerte og ømhet i hofter, bekken og korsryggen/ nedre rygg og det kan gi deg stive ben.

“We are not going to change the whole world, but we can change ourselves and feel free as birds. We can be serene even in the midst of calamities and, by our serenity, make others more tranquil. Serenity is contagious. If we smile at someone, he or she will smile back. And a smile costs nothing. We should plague everyone with joy. If we are to die in a minute, why not die happily, laughing? (136-137)”
Swami Satchidananda, The Yoga Sutras

Når vi strekker tøyer vi også ledd og muskler i området, dette er med å finjusterer bekkenet og hoftene. Gjør du noen øvelser jevnlig vil du merke fremgang og effekt. Yinyoga der vi holder i flere minutter, strekker dypt i bindevevet, og dermed strekkes også muskelen passivt.

Tøying av hofteområdet er bra både fysisk og følelsesmessig!  Det kan å lindre stress og angst.  Følelser vi holder nede, setter seg i hoftene våre, uten at vi merker dette. Vi holder nemlig stress og negative følelser, for eksempel frykt, skyld og tristhet i bekkenet.

Finn deg noen øvelser, (du trenger ikke mestre alle!) som vist under og sett av 10 minutter hver dag for å jobbe med dette partiet. Hold stillingene i 5 lange innpust og og 5 lange utpust. Gjerne mer.

Der du starter er godt nok, det er det kroppen din klarer akkurat nå. Finn tålmodigheten i deg selv og ta hensyn. Så vil du merke at dette gjør deg godt.

Namaste. Signe

Bli med på påskeyoga på øya Leka, fortsatt ledige plasser. To dager med yoga, pust, ro, fine mennesker og magisk natur. Sikre din plass nå! Mere info HER

Baddha Konasana -Bound Angle Pose

Baddha Konasana -Bound Angle Pose. Bøy deg forsiktig frem og bruk pusten. Bytt gjerne sider underveis.

Baddha Konasana, Bound Angle Pose

Baddha Konasana -Bound Angle Pose

Baddha Konasana, Bound Angle Pose

Baddha Konasana -Bound Angle Pose modifisert. Sitt på enden av en block og tilt litt frem. En block gjør at hoften kommer høyere enn knærne og da er det lettere å ha en rett rygg.

Gomukhasana, Cow Face Pose

Gomukhasana- Cow Face Pose. En dyp strekk i setet. Når høyre kne er øverst, skal du kjenne det i høyre sete. La over kroppen være tung.

Anjaneyasana -High og Low Lunge

Anjaneyasana -High og Low Lunge modifisert. Senk hofta mot gulvet, lang rygg/ nakke, åpne brystet men du tøyer hoftebøyeren. Pust!

 

Eka Pada Rajakapotasana- King Pigeon Pose

Eka Pada Rajakapotasana- King Pigeon Pose bakre kne løftet over bakken. Skuldrene skal bakover & åpne brystet, mens du tøyer sete og kne. Pust.

Eka Pada Rajakapotasana- King Pigeon Pose

Eka Pada Rajakapotasana- King Pigeon Pose med fremover bøy. Legg gjerne en block under hoften der kneet er bøyd, for avlastning.

Baddha Konasana -Bound Angle Pose

Baddha Konasana -Bound Angle Pose liggende

Ustrasana – Camel Pose. Åpner både hofte og bryst. Får du ikke begge armene bak, for med en og en side.

FullSizeRender-28

Urdhva Mukha Svanasana- Upward-Facing Dog

Klær: Run& Relax  Matte: Manduka – Lumiyoga

Yoga med Signe- Adho Mukha Svanasana/ Stående hund

Adho Mukha Svanasana, Downward facing dog pose, Run & Relax, Signe Schineller, Yoga Signe, Yoga i Rosendal, Yoga med signe, MAnduka, Lumiyoga, ROsendal yoga, Signe Resignert

Adho Mukha Svanasana -Downward facing dog pose. Press håndflatene i gulvet, skyv fra. Lang rygg, lang nakke. Prøv å få helene ned mot underlaget.

Adho Mukha Svanasana  eller Stående hund/ Hund som ser ned.

Betyr: Adho – Forward; Mukha – Face; Svana – Dog

Sies: A-doh MOO-kah shvah-NAS-anna

Disse navnene på sanskrit er logiske forklaringer på asanaene/ øvelsene, men ikke alltid lett å forstå. Du kan jo prøve å lære deg et par? I mine klasser tror jeg mange kjenner igjen flere av navn på sanskrit; bl.a. Chaturanga og Utthita Trikonasana vet jeg sitter. 🙂

Stående hund, øvelsen ser kanskje enkel ut, men det er krevende for bl.a. fleksibiliteten og svake håndledd. Og opplever mange sliter med å slappe av i nakken. Er vi for anspente? Vel, da trenger vi iallfall yoga.

Gi det tid, se på punktene og øv deg frem. Prøv 5 inn og 5 utpust, før du tar deg en pause og prøver igjen.

Slik gjør du:

-Stå i et opp-ned V, en vakker V som jeg ofte sider i mine klasser.

-Press håndflatene mot underlaget, skyv gulvet fra deg.  Ryggen er lang.

-Dra inn magen mot ribbene. Seteknutene opp mot himmelen.

-Brystet skal mot lårene.

-Prøv å strekke ut knærne, men ikke lås de, og prøv å få helene ned mot underlaget. Press ytre hel utover.

-Albuehulen skal opp mot taket, albue ned mot gulvet. Albuer går ofte ut over, bøyd, de skal være rette (vises i videoen vedlagt til slutt)

-For å forenkle, hold bøy i knærne.

Fordeler:

-Fjerner stivhet i skuldrene.

-Styrke anklene og håndledd.

-Øker blodstrømmen til hodet! Stillingen opp-ned, kan bidra til å forbedre hjernefunksjonen og redusere angst og depresjon.

-Reduserer trykket på hjertet, som da jobber mindre for å få blodstrømmen til hjernen. Prøv å finn roen og pusten i stillingen.

-Styrker og toner armer og ben.

-På grunn av vektfordelingen i stillingen (på armer og ben) bidrar til å styrke skjelettet og forebygge osteoporose.

-Forlenger og retter ryggen, bidrar til å lindre smerter i øvre, midtre og nedre del av ryggen.

Se her for en 17 minutters workshop på denne stillingen. Veldig nyttig og lærerikt. Du blir godt kjent med kroppen og stillingen! Prøv da vel!

På mandag kan du lese om hvordan yoga kan hjelpe deg med å åpne opp hoftene. Jeg skriver litt om plager som kan oppstå ved stive/ stramme hofter og fordelene ved å løsne/ åpne opp.

Vil du følge bloggen og få varsel når det kommer nye innlegg, trykk her

Signe

Adho Mukha Svanasana, Downward facing dog pose, Run & Relax, Signe Schineller, Yoga Signe, Yoga i Rosendal, Yoga med signe, MAnduka, Lumiyoga, ROsendal yoga, Signe Resignert

Adho Mukha Svanasana -Downward facing dog pose. Hold gjerne bøy i knærne om du har stramme baklår. Tren deg på å strekke ut og få helene mot underlaget.

Adho Mukha Svanasana, Downward facing dog pose, Run & Relax, Signe Schineller, Yoga Signe, Yoga i Rosendal, Yoga med signe, MAnduka, Lumiyoga, ROsendal yoga, Signe Resignert

Adho Mukha Svanasana -Downward facing dog pose. Feil. For lite mellomrom mellom ben og heler.

Adho Mukha Svanasana, Downward facing dog pose, Run & Relax, Signe Schineller, Yoga Signe, Yoga i Rosendal, Yoga med signe, MAnduka, Lumiyoga, ROsendal yoga, Signe Resignert

Adho Mukha Svanasana -Downward facing dog pose. FEIL! For lang avstand mellom armer og ben. Forestill deg en vakker V, opp-ned. Sitteknutene skal opp!

Adho Mukha Svanasana, Downward facing dog pose, Run & Relax, Signe Schineller, Yoga Signe, Yoga i Rosendal, Yoga med signe, MAnduka, Lumiyoga, ROsendal yoga, Signe Resignert

Adho Mukha Svanasana -Downward facing dog pose. Sprik med fingrene, press gulvet fra deg. Sitteknutene opp, helene i gulvet. Forsøk å vende albuehulen opp, akkurat som du presser en kloss mellom overarmene.

Adho Mukha Svanasana, Downward facing dog pose, Run & Relax, Signe Schineller, Yoga Signe, Yoga i Rosendal, Yoga med signe, MAnduka, Lumiyoga, ROsendal yoga, Signe Resignert

Adho Mukha Svanasana -Downward facing dog pose FEIL! Strekk ut albuer! Sprik med fingrene, press gulvet fra deg. Sitteknutene opp, helene i gulvet. Forsøk å vende albuehulen opp, akkurat som du presser en kloss mellom overarmene.

Stylecraze.com

Det runde vinduet og fargerike detaljer

Rosendal, Signe oppussing, Signe Schineller, Vita Copenhagen Vita Eos, Eos lampe, lampe strutsefjær, Resignert, interiorstyling, interiorstyling, rundt vindu, round window, Montana, Pantone One, Tivoli Chair, Bohus, Fretex, Tikkurila, Beckers Maling, Bøker, innred med bøker, NOrthern Lighting, NOrdan vinduer,

Når man setter inn et rundt vindu er det greit å sette seg inn i utfordringer og gjøremåte. Det er ikke gjort på 1,2, 3 når huset er bygget i betong/ stein. Sett deg inn i byggeregler og regler om endring av fasade. Og når det gjelder selve jobben, regn med mye støy, støv, vannsøl og pussearbeid i etterkant.

Da jeg overtok huset med byggeår 1954, var huset i den opprinnelige standarden. Stilen stod stille i tid, og hadde sin sjarm på et vis, men oppussing var helt nødvendig.

Stuen og spisestuen hadde verken vindu mot nord eller sør. Rommene var lukkete rom kun med vinduer mot vest. Det var mørkt, trist og manglet energi. Spiserommet var adskilt fra stuen med en vegg med skyvedør. Denne veggen ble raskt angrepet med slegga!

Det runde vinduet, som er blitt et kjennemerke i Rosendal, ble satt inn tidlig i prosessen, heldigvis. Det var rene krigsonen en periode, når det ble skåret i betongen.

Jeg hadde ikke hele planen klar når jeg startet oppussingen, men et rundt vindu stod høyt på ønskelisten. Ønsket gitt i oppfyllelse. For å ha muligheten for å sitte i vinduskarmen ble det satt i en ekstra karm, deler av veggen måtte bygges ut. Se bilde nærbilde under. Ut av vinduet ser man ut på naustrekken ved Hardangerfjorden og fjellet Melderskin. Begge har en rundt innramming. Jeg har ikke angret et sekund på det runde vindusvalget.

Så over til interiøret og den nye stilen. For å beholde 50 tallsstilen i huset valgte jeg stråtapet fra Biri. Det veves på mål etter veggen det skal monteres på. Det gir rommet god akustikk og den gyldne fargen gir rommet en naturlig varme. Jeg er og blir nostalgiker.

Rommet er malt i en lys grå, en nøytral base. Det samme som gulvteppet. Men der stopper det nøytrale. FARGE ja takk! Pantone One stolene gir rommet en vågal fargeinnslag, farge 118 Montparnasse. Bøker sortert etter farge tilfører også en regnbue av farger. Retro gjenstander som vaser og skåler frisker også opp. Jeg er lidenskapelig samler. På godt og vondt 🙂 Bøkene står på rekke og rad i hyller fra danske Montana. Et nøytralt system med uendelig muligheter. Rekken av bokhyller dekker den utbygde veggen, under det runde vinduet, på centimeteren, fra venstre vegg til motsatt kant. Dette kunne vært planlagt, men det er faktisk tilfeldig! Det gamle trebordet er kjøpt på et gårdsutsalg i Åsgårdstrand. Jeg fikk det bare så vidt inn i bilen. Jeg har laget utrekksplate til bordet, veldig kjekt å ha når det kommer gjester.

Grønne planter må jeg bare ha. Jo flere jo bedre. Det grønne spiller naturlig på lag med de andre fargene og tilfører rommet liv. Jeg har alltid avleggere på gang i vinduskarmen på kjøkkenet. Noen blir til nye husplanter. Noen får seg et nytt hjem hos venner.

Alt i alt et rom å bli glad i. Lys fra tre av husets sider gir rommet et deilig og energisk dagslys. Utsikten mot fjell og fjord er upåklagelig. Nostalgi en er der. Og ikke minst energigivende fargekontraster.

Se andre siden av rommet på et tidligere blogginnlegg her

Vil du følge bloggen og få varsel på nye innlegg trykk her

Er du glad i farger, og bruker det i ditt hjem? Få høre! 🙂

Signe

Rosendal, Signe oppussing, Signe Schineller, Vita Copenhagen Vita Eos, Eos lampe, lampe strutsefjær, Resignert, interiorstyling, interiorstyling, rundt vindu, round window, Montana, Pantone One, Tivoli Chair, Bohus, Fretex, Tikkurila, Beckers Maling, Bøker, innred med bøker, NOrthern Lighting, NOrdan vinduer, Lamper fra venstre: Mhy/ Muuto, Eos/ Vita Copenhagen, Evergreen/ NorthernlightingRosendal, Signe oppussing, Signe Schineller, Vita Copenhagen Vita Eos, Eos lampe, lampe strutsefjær, Resignert, interiorstyling, interiorstyling, rundt vindu, round window, Montana, Pantone One, Tivoli Chair, Bohus, Fretex, Tikkurila, Beckers Maling, Bøker, innred med bøker, NOrthern Lighting, NOrdan vinduer, DSC_0635Bilde 9 Rosendal, Signe oppussing, Signe Schineller, Resignert, interiorstyling, interiorstyling, rundt vindu, round window, Montana, Pantone One, Tivoli Chair, Bohus, Fretex, Tikkurila, Beckers Maling, Bøker, innred med bøker, NOrthern Lighting, NOrdan vinduer,       Rosendal, Signe oppussing, Signe Schineller, Vita Copenhagen Vita Eos, Eos lampe, lampe strutsefjær, Resignert, interiorstyling, interiorstyling, rundt vindu, round window, Montana, Pantone One, Tivoli Chair, Bohus, Fretex, Tikkurila, Beckers Maling, Bøker, innred med bøker, NOrthern Lighting, NOrdan vinduer, _DSC7125 imageDSC_3464  Bilde0047-1