Kroppslige smerter kan komme av hverdagslige vaner. Prøv yoga!

yoga, yogapose, run and relax, run & relax, signe yoga, signe schineller, yoga med signe, yoga rosendal, yoga rosendal signe, yogaklær, yogatights, yogaeverydamnday, yoga pose, asana, yoga holbæk

Et forsøk på Natarajasana. En yogastilling, en asana. Utenkelig for ett år siden. Kroppen min var så stiv. Ryggen ville bøye seg, jeg ble bare uvel og svimmel. Jeg brukte ikke fleksibiliteten i ryggen noe særlig, dad forsvant en. Men jeg har hatt den, så jeg gjorde et forsøk på finne tilbake til den. Etter en reise i Varkala, India hjalp herlige og dyktige Joseph Konnoth meg med å finne tilbake til fleksibiliteten i ryggen. En dag, da rakk jeg min tå bak ryggen. For en følelse! Jeg hadde ikke klart det alne. Jeg trengte en dytt! Takk Joseph! Veien har vært seig og lang, men i prosessen har jeg utforsket meg selv og mine grenser. Veien har vært viktigst, ikke selve øvelsen!

Denne øvelsen krever åpenhet i skuldre, bryst armer, hoftebøyer og ryggen. Øvelsen i sin helhet er krevende. Jeg øver meg og fremgangen er sakte men sikker. Jeg har vært rammet av “data kroppssyken” etter mange mange år foran skjermen. Kroppen sa fra. Jeg hørte ikke etter. Så måtte jeg bare. Jeg måtte ta en pause fra skriving på tastatur, punktum. Derfor stille fra bloggen, beklager! Jeg måtte fjerne årsaken til smerter og betennelser. Jeg måtte innse fakta og hva som lå bak. Men etter en pause har jeg innsett at man må gjøre alt med måte. Sove, spise, taste på tastatur etc. Om ikke, da blir det ubalanse.

Bildet under viser hvordan overdreven/ daglig bruk påvirker fysikken vår. Mer om dette kan du lese her Fotokred: Dr. Kenneth Hansraj/Surgical Technology International

Tøying. Tålmodighet. Pust. Aksept. Respekt. Alle viktige faktorer for en sunn kropp, sjel muskulatur og sinn. Har jeg skjønt. Yoga er et godt redskap å ha i hverdagen. Det er viktig å holde kroppen i bevegelse. Og balanse.

Ofte hører jeg folk bruke sin stølhet som grunn til å ikke prøve yoga. Gjerne sagt av unge mennesker. “Jeg er så støl, får ikke henda til knærne en gang. Jeg klarte det jo når jeg var yngre”. Hvis dette er tilfellet og du er i 20 årene….hvor er du da om 5 år om du ikke tar i bruk kroppen din og prøver å mykne opp, om ikke bare litt! Vi blir ikke yngre. Og med alder kommer fordeler og ulemper.

Kroppslig sett, mister det vi ikke bruker eller tar vare på. Kroppen skal ta oss med gjennom livet, hver eneste dag. Hver og en av oss, utstyrt med vår helt unike fysikk, kropp, hode, utseende, personlighet. Hvorfor bruke tid på å klage over den? Aksepter den. Bli kjent med den og dens grenser og muligheter. Du kan ikke sloss mot den, du kan ikke få en annen kropp. Ta i bruk det du har! Det vi har fått ved fødsel er vårt utgangspunkt. I barndommen utforsker vi gjerne kroppen, vi er spenstige, lekne, myke og spontane. Vi tar den for gitt. Men kondisjon, styrke, lungekapasitet, til og med minnet må trenes for å forbedres og vedlikeholdes. Det samme gjelder fleksibiliteten.

Når jeg var ung klatret vi i trær, løp i skogen og bygde hytter. I fritiden var vi aktive…i tillegg til engasjement i idrettslag. EDB (elektronisk data behandling) var kun et valgfag på skolen. Husker jeg valgte TOUCH metoden foran EBD, for hvar var vel viktigeheten av EDB?!?!? De aller færreste hadde PC hjemme, og hvis de hadde, kan jeg love deg at den var stor! Internett var fremtiden, sa de, det var ikke særlig realistisk på den tid. MYE har skjedd siden. Det siste tenkelige var å ha plass til en mini PC i lomma/ veska, som de fleste av oss har i dag.Og det skaper problemer. Vi er på jobb langt over arbeidstid….og vi surfer på nett for å følge med på det som skjer, uten at det nødvendigvis gjør oss godt.

Selv om vi er utstyrt med kroppen vi har, forskes det på hvordan fysikken vår endres i takt med bruk av smart telefon og lange arbeidsdager på kontoret foran pcen. Vi sitter krummet fremoverlent. Hodet er tungt, og fremoverlent mot skjermen, enda tyngre. Skuldrene krummes gjerne fremover for å skrive på tastaturen. Og vi sitter litt for lenge om gangen.

Er du en av de som har hatt vondt i nakke, rygg eller skulder i det siste? Kanksje du sitter for lenge om gangen på kontorstolen, eller gjør den samme bevegelsen over lengre tid dag ut og dag inn. Tenker at du burde bevege deg, men jobben og deadlines prioriteres? Da vil nok kroppen si fra. Smerter og betennelser oppstår. Kroppen gjør opprør. Mange tar en pille for å dempe smertene. Det hjelper ikke å ta en pille hvis årsaken til smerten introduseres daglig. Er det ikke logisk? Kroppens signaler må tas på alvor..

Prøv å beveg deg. Prioriter det! Dag ut og dag inn foran skjermen, smartphone eller data kan kan sette spor i kroppen. Kom deg ut av den onde sirkelen om at arbeid og jobben er viktigst.

Du og din helse er faktisk viktigst!

Og dersom du vil åpne opp hofter, rygg, bryst og skuldre kan du se på denne linken. Prøv deg frem. Utforsk din kropp. Tørr å strekke deg litt lengre. Kanksje med tiden vil du nå lengre enn du trodde!

Namaste!

Signe

Ps. Ønsker du nye yogaklær, bruk kode signe20 . Det gir det 20% rabatt på første bestilling hos Run & Relax. Helt ny kolleksjon ute nå! Der finner du avbildet antrekk.

Vaskerommet- Budsjettvennlig & fargerik oppussing og maling på betong.

 Maling, oppussing, oppussing vaskerom, renovering vaskerom, før og etter, vaskerom, mal med farger, puss betongvegg, jevn betongulv, fargerikt på veggen, murpuss, nordsjø maling, nordsjø veggmaling, Signe interiør, signe oppussing, signe rosendal, washroom interiør, washroom renovation,

Jeg elsker oppussing. Spesielt den budsjettvennlige typen som gir en stor visuell og funksjonell forandring. Vaskerommet mitt var et ubehandlet rom med mur/ betong gulv og vegger. Taket var uebhandlet og mørknet panel. Vinduet fra 1954, husets byggeår hadde sett bedre dager. Betonggulvet begynte å smuldre opp enkelte steder og skapte støv/ sand i rommet som ble dratt ut i det oppussede naborommet.

Rommet var i tillegg et rote/ oppbevaringsrom. Her ble alt til overs etter andre oppussingsprosjekter kastet inn, uten system. Oppussing har jeg holdt på med i 6 år nå. Så litt på lager blir det. Det er utrolig hva man kan få bruk for av det man har fra før. Det kan være uåpnete materialer eller små eller store rester. Så spar på det, men husk hva du har på lager og vit hvor du har det!

Det er fasinerende hvordan rom og farger påvirker oss. Og orden! Hvordan man kan bli trist, glad, frustrert eller inspirert av å gå inn i et rom. Det merkes!

Vaskerommet har vært det minst prioriterte rommet i huset. Det var også det eneste rommet som ikke har blitt ofret en tanke. Det merket jeg hver gang jeg gikk in i rommet. Men rommet var tørt og hadde god lufting.

Jeg la en busjettvennlig plan. Hva var viktigst?

1) Fikse og male betonggulvet.

a) Skrape bort de løse partiene. b) Fjerne støv og jevne ut gulvet med murpuss. c) Grunn med Original Gulvmaling fortynnet med 20 % vann d) Male betong gulvet

2) Fornye murveggene.

a) Skrap/ børst veggene rene. b) Sparkle. c) Male

3) Male taket.

4) Bytte ut det gamle vinduet.

Rommet ble tømt for alt av innhold. Et noe større vindu ble satt inn. Taket ble malt. Deretter ble betongveggen sparklet og malt. Så var det gulvet sin tur. Gulvet fikk en skikkelig sprek farge, Deep Valence N7.31.40 fra Nordsjø. Veggen ble malt i Misty Valence N9.10.70.

Skapene over vaskemaskinen er fra Marbodal. De hadde jeg fra før, til overs etter oppussing av kjøkkenet. Grovvasken er kjøpt brukt. Og pallene hadde jeg i garasjen. De er malt og skrudd godt sammen. Hyller til oppbevaring gir god oversikt.

Rommet er lysere, freshere og praktisk. Noen ting gjenstår. Listing av vinduer, flekking osv. Det tar jeg etter hvert.

Alt i alt. Så mye bedre. Gjort på en helg.

Signe

Maling, oppussing, oppussing vaskerom, renovering vaskerom, før og etter, vaskerom, mal med farger, puss betongvegg, jevn betongulv, fargerikt på veggen, murpuss, nordsjø maling, nordsjø veggmaling, Signe interiør, signe oppussing, signe rosendal, washroom interiør, washroom renovation,

Her er noen bilder før.

Håndstående med Kino MacGregor

Handstand workshop med Kino Mc Gregor, Copenhagen. yoga Mudra, Signe Schineller, yoga i rosendal, yoga rosendal, yoga med signe, signe schineller yoag, hånstående, lær å stå på hendene, vibeke klemetsen,  yoga mudra copenhagen, yoga copenhagen, run and relax, run&relax, Handstand workshop med Kino Mc Gregor, Copenhagen. yoga Mudra, Signe Schineller, yoga i rosendal, yoga rosendal, yoga med signe, signe schineller yoag, hånstående, lær å stå på hendene, vibeke klemetsen,  yoga mudra copenhagen, yoga copenhagen, run and relax, run&relax,

Når man skal være å stå på hendene kan man godt gjøre det av de beste! Forleden deltok jeg på et workshop i København med Kino MacGregor. Et stort navn i yogaverden. Hun er sertifisert Ashtanga lærer, undervist av Sri K. Pattabhi Jois. Hun er priviligert, kun 14 i USA har denne sertifiseringen.

Å stå på hendene krever mye av deg selv og din kropp. Det krever balanse, stryke, fokus og tilstedeværelse. Hele kroppen er engasjert. Henda er dine ben. De skal bære din kropp. Når vi står helt vanlig på våre ben er knærne over ankelen, hofta over knærne, overkroppen over hoftene. Vi er rette. Tilter vi forover eller bakover blir tyngdepunktet feil. Dette gjelder også når vi står på hendene.

Vil du mestre håndstående må du øve. Styrke kroppen. Finne rett holdning. Her er noen tips til hvor du kan starte:

1a) Ligg på ryggen med bena i været. Press korsryggen i gulvet. Kjenn at du kobler på kjerne musklene. Armer superstrake over hodet. 5 pust. Hold. Slapp av. Gjenta 5 ganger.

Handstand workshop med Kino Mc Gregor, Copenhagen. yoga Mudra, Signe Schineller, yoga i rosendal, yoga rosendal, yoga med signe, signe schineller yoag, hånstående, lær å stå på hendene, vibeke klemetsen,  yoga mudra copenhagen, yoga copenhagen, run and relax, run&relax, 1b) Hold en flaske e.l. i hendene. Press overarmene mot hodet/ ørene, strekk ut albuene, og strekk armene. Mens du gjør dette løft overkroppen litt over bakken men du strammer bena og løfter de opp mo taket. Hele kroppen er aktiv. Hold, ta 5 pust. Så slipper du ned. Gjenta 5 ganger.  Handstand workshop med Kino Mc Gregor, Copenhagen. yoga Mudra, Signe Schineller, yoga i rosendal, yoga rosendal, yoga med signe, signe schineller yoag, hånstående, lær å stå på hendene, vibeke klemetsen,  yoga mudra copenhagen, yoga copenhagen, run and relax, run&relax,

Øvelse 2) Ligg med magen mot gulvet. Strekk armer over hodet, hold i en flaske e.l. Press overarmer mot hode/ ører. Strekk ut albuer. Aktive ben. Og press hofta mot underlaget. Kjenn kjernemusklene er aktive. Hold 5 pust. Slapp av. Gjenta 5 ganger.

Handstand workshop med Kino Mc Gregor, Copenhagen. yoga Mudra, Signe Schineller, yoga i rosendal, yoga rosendal, yoga med signe, signe schineller yoag, hånstående, lær å stå på hendene, vibeke klemetsen,  yoga mudra copenhagen, yoga copenhagen, run and relax, run&relax, Øvelse 3a: Stå på alle fire. Bøy deg forsiktig fremover og kjenn styrken i håndleddene. Gyng forsiktig frem og tilbake. Det varmer opp og styrker håndleddene.  Handstand workshop med Kino Mc Gregor, Copenhagen. yoga Mudra, Signe Schineller, yoga i rosendal, yoga rosendal, yoga med signe, signe schineller yoag, hånstående, lær å stå på hendene, vibeke klemetsen,  yoga mudra copenhagen, yoga copenhagen, run and relax, run&relax, Øvelse 3b) Oversiden av tærne i gulvet. Stå på knærne om du trenger en forenkler variant. Magemusklene er påkoblet. Bena aktive. Armene sterke. Svak svai med ryggen. Press håndflatene godt i bakken, og kjenn at skulderbladene er aktive og noe fra hverandre. Handstand workshop med Kino Mc Gregor, Copenhagen. yoga Mudra, Signe Schineller, yoga i rosendal, yoga rosendal, yoga med signe, signe schineller yoag, hånstående, lær å stå på hendene, vibeke klemetsen,  yoga mudra copenhagen, yoga copenhagen, run and relax, run&relax, Øvelse 4a). Kom opp på tærne. Armene samme posisjon som sist. Denne kan også gjøres på knærne for å forenkle. Med aktive ben, armer og mage. Press fra underlaget. Crunch med magen. Hold 5 pust. Slapp av. Gjenta 5 ganger. Handstand workshop med Kino Mc Gregor, Copenhagen. yoga Mudra, Signe Schineller, yoga i rosendal, yoga rosendal, yoga med signe, signe schineller yoag, hånstående, lær å stå på hendene, vibeke klemetsen,  yoga mudra copenhagen, yoga copenhagen, run and relax, run&relax, Øvelse 4b) Gå sakte fremover i planke. Stå gjerne på knærne. Hold 3 pust. Gå tilbake. Gjenta 5 ganger. Økt pusten fra 3- 5 om du kan holde. Handstand workshop med Kino Mc Gregor, Copenhagen. yoga Mudra, Signe Schinelle, yoga i rosendal, yoga rosendal, yoga med signe, signe schineller yoag, håndstående, lær å stå på hendene, håndstående med kino, kino yoga, vibeke klemetsen, For mere info kan du også lese mer på nettsiden til Kino MacGregor Handstand workshop med Kino Mc Gregor, Copenhagen. yoga Mudra, Signe Schinelle, yoga i rosendal, yoga rosendal, yoga med signe, signe schineller yoag, hånstående, lær å stå på hendene, vibeke klemetsen, På workshoppen jobbe vi også sammen i to og to, ulike teknikker for å finne balansen og ikke falle bakover. Takk for samarbeidet fineste VIbeke Klemetsen. Følg hennes side for mer yogainspriasjon, matoppskrifter, helsetips m.m.Handstand workshop med Kino Mc Gregor, Copenhagen. yoga Mudra, Signe Schineller, yoga i rosendal, yoga rosendal, yoga med signe, signe schineller yoag, hånstående, lær å stå på hendene, vibeke klemetsen,  yoga mudra copenhagen, yoga copenhagen, Handstand workshop med Kino Mc Gregor, Copenhagen. yoga Mudra, Signe Schineller, yoga i rosendal, yoga rosendal, yoga med signe, signe schineller yoag, hånstående, lær å stå på hendene, vibeke klemetsen,  yoga mudra copenhagen, yoga copenhagen, run and relax, run&relax, Workshoppen var arrangert av Yoga Mudra Copenhagen. De to bildene er tatt av dem. Lokalene er på Charlottenhagen på Østerbro.